Achievement Unlocked door Peter-Paul van Caam. Lees over achievement hunters, PS Vita en unlockables.
Je gelooft het misschien niet uit mijn mond, maar vroeger was niet alles beter. Ik durf zelfs nog verder te gaan, en te beweren dat bepaalde onderdelen in games van nu beter zijn dan vroeger. En dan heb ik het in het bijzonder over de achievements in games. Vanaf de Xbox 360 en PS3 worden we bedolven onder de vele achievements. De een nog gekker dan de ander, soms onmogelijk om te behalen en de andere keer hoef je alleen maar de credits af te kijken.
Sowieso blijft het een goed gevoel als die pop-up in beeld verschijnt met de tekst: ‘achievement unlocked’ of ‘prestatie ontgrendeld’. Bepaalde gamers slaan er compleet in door en zijn getransformeerd naar ware ‘achievement hunters’. Zover wil ik niet gaan, maar toch biedt het een extra motivatie om door te spelen.
Ik leg je dit graag uit aan de hand van een voorbeeld. Momenteel heb ik als enige moderne console, de PS Vita; een geweldig apparaat waar ik dan ook veel op speel. Enige tijd geleden heb ik Mortal Kombat gekocht. Een leuke game, maar – zeg eerlijk – niet eentje die je wekenlang achtereen speelt. En toch zit het spel inmiddels alweer zo’n drie tot vier weken in mijn Vita. Meestal blader ik door de lijst van achievements om te zien wat er allemaal te behalen valt en daar viel mijn oog op de story-mode. Door het spelen van deze mode ontvang je punten, die je op de ‘Krypt’: een virtuele verzamel- en begraafplaats, mag inleveren voor ‘unlockables’ en deze leveren op hun beurt weer achievements op. Het gevolg: ik blijf de story mode spelen en dan niet vanwege de flinterdunne verhaallijn met acteurs die zelfs in een b-film nog niet mogen schitteren. Nee, puur vanwege de vrij te spelen codes, extra kostuums, artwork en natuurlijk de achievement voor het afronden van de story-mode.
Wat ik kort samengevat wil zeggen: ik vind dat een game door de toevoeging van achievements meer replay-value krijgt. Heb je de game uitgespeeld? Grote kans dat je door de achievements toch nog even die andere speloptie gaat proberen. Conclusie: meer waar voor je geld. Vroeger waren over het algemeen de games sowieso al moeilijker en door de beperkte financiele middelen stopte ik meer tijd in een game dan tegenwoordig. Mooi toch, dat dit door de toevoeging van achievements weer enigszins terugkeert.
Wat vind jij van achievements in games? Is het voor jou een meerwaarde of had het achterwege mogen blijven?