Disney’s Aladdin: SNES VS Sega Mega Drive door gamejournalist Patrick van Leeuwen. Lees o.a. over Virgin Interactive en Capcom.
Naast de klassieke Disney films, zijn ook de meeste klassieke Disney games erg goed . Dit heb ik het afgelopen weekend weer mogen ervaren toen ik Jafar van zijn troon stootte en de SNES versie van Aladdin uitspeelde. Een leuke en uitdagende platformer met een verhaallijn vergelijkbaar met die in de film. De SNES versie is ontwikkeld door Capcom, maar er is ook een Mega Drive versie uitgekomen die ontwikkeld is door Virgin Interactive. Zelf heb ik deze versie niet gespeeld, maar ik hoor veel geluiden dat deze game op de Mega Drive nog beter is. Nieuwsgierig als ik ben, heb ik eens opgezocht hoe het komt dat beide versies los van elkaar zijn ontwikkeld.
Allebei de versies zijn eind 1993 uitgekomen. Sega was destijds een samenwerking aangegaan met Disney Motion Pictures en had hierdoor de licentie om Disney games, gebaseerd op de originele films, uit te brengen. Vanwege de eerdere succesvolle samenwerkingen, liet Sega de game ontwikkelen door Virgin Interactive. Maar hoe ging de grote rivaal Nintendo hier mee om?
Nintendo werkte nauw samen met Capcom. De ontwikkelaar had in die periode eveneens een licentie om Disney games te ontwikkelen en deze uit te brengen op de SNES. Dit resulteerde erin dat de twee aardsvijanden Nintendo en Sega beiden een Aladdin game brachten die de verhaallijn uit de film aanhielden, maar qua gameplay wezenlijk van elkaar verschillen.
Nu heb ik zelf alleen de SNES versie van Aladdin gespeeld, waarvan binnenkort een review zal verschijnen op onze site, maar ik hoor veel geluiden dat deze game qua visuals en gameplay op de Mega Drive eigenlijk beter is?
Wat is jouw mening hierover? Speel jij Aladdin liever op de SNES, of gaat jouw voorkeur uit naar de Mega Drive versie?