Apogee retrogame special door Hinse van het Retroforum. Lees o.a. over piraterij, Bio Menace, Duke Nukem, 3DRealms en NetKeen.
Apogee was vooral begin jaren ’90 één van de toonaangevende
softwarebedrijven op het gebied van pc gaming. Vanwege piraterij was
de markt van pc games altijd al kleiner dan die van homecomputers en
consoles.
Apogee begon in 1985 met het ontwikkelen van games voor XT (8086/8088/80186) computers, daarnaast bracht het ook games van andere ontwikkelaars uit. Met name de spellen uit de beginjaren zijn een stuk minder bekend bij het grote publiek. Zie Wikipedia voor een lijst van minder bekende games, ik weet daar verder ook niet zoveel van. Apogee begon wat meer bekendheid te krijgen toen ze besloten de games in delen op te splitsen, waarbij bijvoorbeeld het eerste deel gratis uit te proberen was, via de welbekende
Shareware licentie. Hier waren ze één van de eersten mee, en het werd al toegepast op de Fluid Animation Software Technology (FAST) spellen die Apogee uitbracht (v.l.n.r. Monuments of Mars, Arctic Adventure, Pharaoh’s Tomb):
Daarna ging het snel, zowel als ontwikkelaar van spellen als uitgever. Zelf ontwikkelde Apogee platformers als Crystal Caves, Cosmo’s Cosmic Adventure, Bio Menace en Duke Nukem I & II, waarbij de laatste natuurlijk voor zich spreekt.
Als doorgeefluik (uitgever) had Apogee minstens net zoveel succes, want ze brachten de eerste episodes van ID Software’s succesvolle Commander Keen reeks uit, maar ook Wolfenstein 3D, Raptor, Boppin’, Alien Carnage en Wacky Wheels.
In de latere jaren van Apogee, net voordat het overging in 3DRealms, bracht het nog spellen als Rise of the Triad, Death Rally en Star Gunner uit. Toen de naam 3DRealms ontstond, bracht het bedrijf nog het welbekende Duke Nukem 3D uit, maar daarna is het toch snel bergafwaarts gegaan. Met name de aankondiging van Duke Nukem For(n)ever zorgde voor hele hoge verwachtingen die niet waargemaakt kunnen worden. 3DRealms sloot ruim een jaar geleden haar deuren en daarmee is een gamebedrijf met een rijke geschiedenis tenonder gegaan.
Al met al kunnen we denk ik concluderen dat Apogee in een zeer korte tijd enorm heeft gepiekt, met kwalitatief goede games en goed gebruik makend van de verspreidingsmogelijkheden (Shareware). Dat het niet snel na de successen mis ging, doet niets af aan hetgeen dat dit bedrijf heeft voortgebracht.
Een aantal fans heeft een multiplayer versie van Commander Keen (NetKeen) gebouwd, waarbij er een soort deathmatch modus is ingebouwd. Erg gaaf gedaan!
De volgende keer komt weer een andere uitgever/ontwikkelaar aan bod.
Aan welke game van Apogee bewaar jij de leukste herinneringen? Laat het ons weten in de reacties!
Tweet