Het heeft even geduurd, maar we zijn weer terug met een nieuw artikel voor de rubriek, de arcadehal. Deze keer behandel ik de klassieker: Defender. Een game van het befaamde Williams, dat ook verantwoordelijk was voor de meest favoriete game van uw redacteur, Robotron 2084.
Eugene Jarvis en Larry DeMar ontwikkelden in 1981 Defender. Het doel is simpel: redt de planeet van een invasie van aliens en bevrijdt de nietsvermoedende astronauten, die gevangen worden genomen door de aliens. Gelukkig mag je als speler plaatsnemen in een spaceship waarmee je de vijandelijke ruimteobjecten uit de lucht kan blazen. Het is zelfs mogelijk om zowel naar links als recht te vliegen. Een unicum in 1981!
De geluidseffecten zijn net als in het magistrale Robotron zo retro als het maar zijn kan. Een heerlijke combinatie van biebjes en pliepjes. Gelukkig beschikt jouw ruimte schip over een behoorlijk geavanceerde radar. Hierop zijn alle vijanden terug te vinden en dat maakt het een stukje gemakkelijker om je door het level te manoeuvreren. Defender is vooral een samenspel van schieten en het voortdurend in de gaten houden van de radar. Als een dwaas, gunblazing, door het level knallen resulteert al heel snel in een Game Over. Ja, Defender is net als Robotron een behoorlijk pittige game, maar de voldoening na het behalen van een level is daardoor des te groter.
Door het grote succes van Defender verschenen er veel soortgelijke games. Een officiële opvolger verscheen er in de vorm van Stargate. Een game die ik echter wil aanhalen is het magistrale Defender 2000, ontwikkeld door held van de Retrokings redactie, Jeff Minter. In 1996 verscheen het spel op de illustere Atari Jaguar. De console mocht weinig topgames verwelkomen, maar zowel Defender 2000 als Tempest 2000 zijn toch ware pareltjes van games. En ik durf zelf te beweren dat deze games alleen een aankoop van een Jaguar verantwoorden. Een Minter game is niet compleet zonder de kenmerkende psychedelische effecten, en ook Defender 2000 doet hier gelukkig aan mee. De astronauten lijken meer op trippende hippies en de geluidseffecten versterken dit alleen maar verder.
Nog niet zo lang geleden verscheen Resogun als downloadable titel voor de PlayStation 4. Een game die overduidelijk zijn inspiratie haalde uit Defender. Hierbij is je hoofddoel het redden van overlevenden en knal daarbij alles uit de lucht wat je maar tegenkomt. Een zeer geslaagde titel, en misschien wel de beste titel tijdens de launch van de PS4. Veelzeggend voor een nieuw, high tech systeem als de nieuwe PlayStation. Defender was één van de meest belangrijke titels uit de gouden periode van de videogames. Ook nu blijft het een geweldig spel om te spelen. Bereid je voor op een uitdaging, maar probeer het zeker een keer. Je zal niet teleurgesteld zijn!