Met dank aan Vera Lakmaker, Wesley Akkerman en Martijn Thorig die het op Twitter met elkaar over point-and-click games hadden. Waarom deze discussie over dé beste point-and-click game? Vooral vroeger (in de glorietijd van Lucas Arts) was het ‘wijs aan en klik-avontuur’ genre erg populair. Ook nu komen er nog regelmatig nieuwe point-and-click games uit. Graag wil ik met jullie de discussie aangaan, namelijk: Wat is dé beste point-and-click game?
Wat maakt point-and-click games zo speciaal?
Niet iedereen is gek op dit genre. Zo vraagt Wesley op Twitter: ‘Ik heb de aantrekkingskracht van dit genre nooit begrepen. Wat maakt het zo speciaal?‘. Wat de meeste point-and-click games zo speciaal voor mij maakten is het feit dat je meteen in een verhaal gezogen werd en dat je vaak goed moest nadenken over de oplossingen. Sommige raadsels waren moeilijk.. en als je dan toch de oplossing wist, gaf dat zo’n kick!
Welke point-and-click games zijn mijn favoriet?
Een aantal van mijn favoriete point-and-click games noemen is niet zo moeilijk. Zelf heb ik mij vermaakt met games als Putt Putt, Day of Tentacle, Indiana Jones, Sam and Max, Myst, Atlantis, KGB en de recentere Machinarium. Stuk voor stuk horen ze bij mijn favoriete games. Als kind was Putt Putt geweldig. De humor in Day of Tentacle en Sam and Max waren uniek. De nazi’s en spanning in Indiana Jones. Het magische van Myst en Atlantis. De leipe Russen in KGB en de meeslepende robot in Machinarium. En zo heb ik games als Leisure Suit Larry en The Walking Dead nog niet eens uitgespeeld.
Dé beste point-and-click game
Een keuze maken is moeilijk. De games zijn allemaal in verschillende leeftijdsfasen langsgekomen. Toch durf ik het wel aan om te zeggen dat één game dé beste point-and-click game genoemd moet worden, namelijk Machinarium. Machinarium is een indiegame ontwikkeld door de kleine studio Amanita Design. In de game krijg je alleen maar beelden te zien en hoor je bijpassende geluiden. Geen teksten. Net als in de meeste point-and-click games kom je door puzzels op te lossen verder in het verhaal. Kun je een bepaalde puzzel niet oplossen? Dan kun je door middel van een lastige minigame hints verdienen om toch verder te komen in de game. Het is zo knap dat Amanita Design zonder teksten toch een meeslepend verhaal weet neer te zetten. En deze game heeft mij, na al die jaren van point-and-click games, toch weer opnieuw verrast. Ik wil niet teveel vertellen over de game. Als je de discussie met mij wilt aangaan moet je op z’n minst de demo van Machinarium gespeeld hebben.
Wat is volgens jou dé beste point-and-click game? Vergeet niet je mening toe te lichten 😉