Ken je het gevoel dat je soms hebt, vlak na het wakker worden, wanneer je probeert te herinneren waarover je gedroomd hebt, maar dat je alleen vreemde beelden terug kunt halen? En hoe harder je je best doet om het terug te halen, des te vreemder die beelden worden? Het lijkt er op dat de mensen achter DiXit dat in gedachten hielden toen ze het spel creëerden.
DiXit
DiXit is een spel zoals geen ander. Het is een simpele combinatie van een bord- en een kaartspel, en het einddoel is om als eerste dertig punten te behalen. Dat doe je door de juiste kaart te kiezen uit een selectie die op tafel ligt. De kaarten waaruit gekozen kan worden zijn stuk voor stuk prachtige kunstwerken die regelrecht uit een droomwereld lijken te komen. Geen enkele kaart is hetzelfde, en de afbeeldingen variëren van kleurrijk en vrolijk, tot duister en luguber. Waar de ene kaart heel simpel is, heeft de andere kaart details die je na vijf keer kijken pas ziet.
Door die variatie van afbeeldingen wordt het spel erg interessant, want de bedoeling is dat je afgaat op de beschrijving van een kaart, maar wat de één niet ziet, kan voor de ander juist de reden van de aanwijzing zijn. Uiteindelijk komt het er op neer dat DiXit een erg interpretatief spel is, waarbij mensen die elkaar goed kennen veel baat hebben.
Het Spelen
Aan het begin van het spel kiest iedere speler een kleur, en worden de kaarten onder de spelers verdeeld. Elke speler krijgt zes kaarten waaruit zij kunnen kiezen en na elke ronde wordt de hand weer aangevuld, zodat er steeds keuze is uit zes verschillende kaarten.
Aan het begin van het spel wordt er een verteller aangewezen. Die rol verschuift na elke ronde met de klok mee naar de volgende speler, zodat elke speler de kans krijgt om verteller te zijn.
De rol van verteller is simpel: aan het begin van de ronde kiest de verteller een kaart uit zijn of haar hand. Deze kaart wordt gesloten op de tafel gelegd en de verteller geeft daarbij een beschrijving. Die beschrijving kan van alles zijn; een woord, een zin, een geluid, een gebaar, een melodie, of iets anders waarvan de verteller denkt dat het een goede aanwijzing is voor de kaart.
Wanneer de verteller een kaart heeft gespeeld is het aan de overige spelers om een kaart uit hun hand te spelen, waarvan zij vinden dat die bij de beschrijving past. Ook deze kaarten worden gesloten op tafel gelegd en wanneer iedereen een keuze heeft gemaakt neemt de verteller alle kaarten en schud ze. Daarna legt de verteller één voor één alle kaarten open op tafel en geeft daarbij steeds weer de beschrijving die hij of zij bij zijn of haar kaart heeft gegeven.
Als alle kaarten dan open op tafel liggen stemmen de spelers op de kaart, waarvan zij denken dat het die van de verteller is. Als iedereen heeft gestemd gaat de verteller alle kaarten weer langs, waarbij er elke keer gevraagd wordt hoeveel mensen er op die kaart hebben gestemd. Op die manier worden de punten verdeeld.
Wanneer een speler op de kaart van de verteller heeft gestemd en dus de goede kaart heeft geraden, ontvangt deze drie punten. Ook de verteller ontvangt dan drie punten, tenzij alle spelers, of juist geen enkele speler op de vertellers-kaart heeft gestemd. Als een speler voor een kaart heeft gekozen die niet van de verteller is, dan ontvangt degene die de gekozen kaart heeft gespeeld een punt per speler die de kaart heeft gekozen, tot een maximum van drie punten. Zo gaat het elke ronde, tot er een speler is die dertig punten heeft verzameld, en daarmee het spel wint.
Gezelschapsspel
Het is inmiddels wel duidelijk dat het bij DiXit allemaal draait om de kaarten zelf. Wat het spel zo mooi maakt zit dan ook in die kaarten. Omdat geen enkele afbeelding hetzelfde is, en doordat iedereen weer wat anders ziet in die kaarten, is het spel nooit hetzelfde. Wat voor de één overkomt als een referentie naar een film, doet het de ander denken aan een stuk muziek of een gedicht. Zelf heb ik al een aantal mensen kennis laten maken met DiXit. Elke keer weer worden de afbeeldingen uitgebreid bestudeerd en zijn de mensen onder de indruk van de tekenkunsten van de ontwerpers van het spel.
Als je eens zin hebt in iets anders dan een standaard bordspel, dan is DiXit een aanrader. Het is een spel dat meer op gevoel en interpretatie dan op dobbelstenen en geluk steunt. En je leert jouw medemens ook kennen, wanneer zij hun aanwijzing voor de keuzes uitleggen. DiXit is dus een gezelschapsspel met nadruk op ‘gezelschap’ en staat garant voor een interessante avond!
DiXit is in verschillende versies te vinden bij speciaalzaken en webwinkels, voor een prijs van €30,- tot €45,-. Ook zijn er een aantal uitbreidingen te vinden, met nóg meer prachtige kaarten.