Vrij kort nadat het boek over de Nederlandse gamegeschiedenis is uitgebracht heeft schrijver Tom Lenting zich verder verdiept in de grootste Nederlandse gamestudio: Guerrilla Games, bekend van de Killzone serie. Lees de review van Retroking Ronald.
Het verhaal van Guerrilla Games is gebundeld in een boekje dat qua formaat de helft zo groot is als de Nederlandse gamegeschiedenis. Met een krappe 70 pagina’s aan tekst is het desondanks wel een volledig verhaal, wat is opgedeeld in twee delen: het ontstaan van Guerrilla Games en de huidige stand van zaken rondom de Amsterdamse gameontwikkelaar. Als retrogamer vind ik het eerste deel (wat de eerste helft van het boek beslaat) veruit het meest boeiend. Hoewel de sappige anekdotes (die ik in Tom’s eerste boek miste) nog steeds ontbreken is er veel meer ruimte voor achtergrondinformatie en lees ik geregeld quotes van hoofdpersonen uit het Guerrilla-avontuur. En dat geeft gelijk een wat meer persoonlijke kijk op de geschiedenis.

Van Jazz Jackrabbit tot Killzone
Veel aandacht voor Jazz Jackrabbit en één van diens geestelijk vaders: Arjan Brussee. En terecht, Brussee boekte als eerste Nederlander internationaal succes van formaat met het brutale groene konijn dat als een idioot ronddraafde op de DOS PC van weleer. Brussee had daardoor de financiële middelen om een eigen studio te beginnen en een 3D-engine te ontwikkelen die uiteindelijk de basis zou vormen voor de Killzone franchise. Dat een gezonde financiële basis belangrijk is voor een onderneming weet iedereen en in het boek komt mooi naar voren dat dat niet anders is in de game-industrie. Je kunt met het maken van games alleen echt grof geld verdienen als je ook grof geld hebt, zeker als je weet dat de gemiddelde triple-A game ruim boven de gemiddelde Hollywoodfilm wordt gebudgetteerd. Een vermogende uitgever is dus essentieel. De deal met Sony voor het uitbrengen van Killzone heeft voor Guerrilla Games uiteindelijk alle deuren geopend.
De beste van de beste
Het boek geeft ook inzicht in de grilligheid van de game-industrie en dat je van goede huize moet komen om succesvol te zijn en te blijven. Ook bij Guerrilla Games en voorgangers is dat een proces van vallen en opstaan geweest, wat uitstekend beschreven wordt en samengevat kan worden als een combinatie van geld, geluk, doorzettingsvermogen en lef. Alles bij elkaar genomen is het bijna onmogelijk om internationaal door te breken als gameontwikkelaar. Als je het verhaal van Guerrilla Games leest, is wel duidelijk dat je er alleen komt als de beste zich bij de beste voegen.
Lezen of niet lezen?
Absoluut lezen. Het is alleen jammer dat dit deel niet is opgenomen in de Nederlandse gamegeschiedenis van Tom. Het verdienmodel is natuurlijk beter, maar het zou het eerste boek zoveel completer en beter maken. Maar dan is Guerrilla Games natuurlijk niet de enige gameontwikkelaar die het licht van de spotlights verdient. Radarsoft en Davilex komen gelijk bij mij op, maar er zullen meerdere ontwikkelaars en hoofdpersonen zijn die een interessante achtergrond hebben. Wat mij betreft komen er dus meer aanvullingen op de Nederlandse gamegeschiedenis, in dezelfde vorm als de geschiedenis van Guerrilla Games.
Guerrilla Games: een kleine geschiedenis van de grootste gameontwikkelaar uit Nederland, 2020, 99 pagina’s, geschreven door Tom Lenting
Uitgever: Karel van Mander Academy, verkrijgbaar via karelvanmanderacademy@outlook.com
ISBN: 978-90-9032882-9