Commando retrogame review door gamedeveloper Ronald Dragstra. Lees o.a. over Super Joe, vijandelijke linies en Capcom/Elite.
Platforms: o.a. Arcade, Amiga, C64, MSX en ZX Spectrum
Developer: Capcom / Elite (C64 versie)
Verschenen jaartal: 1985
Cult klassieker
Iedere generatie computer games heeft zijn eigen klassiekers. Vaak zijn dit de spellen waar je generaties later naar terugverlangt als het gaat om spelplezier en beleving. In 1985 verscheen in de arcade hallen het spel Commando, getoverd uit de hoge hoed van Capcom. Dat deze game na z’n eerste verschijning een stormvloed aan populariteit veroorzaakt heeft, is vandaag de dag nog steeds merkbaar wanneer je rondsnuffelt op het internet. Er is maar één mogelijkheid om een waardige review te kunnen schrijven van dit spel, en dat is door zo snel mogelijk te beginnen met de volgende alinea: Commando is een topper, een geweldenaar en een superheld onder de game klassiekers. Als je in de tijd van de arcade hallen, Commodore 64, MSX, etc. nog nooit gehoord had van Commando, en dat ook nog eens publiekelijk bekend durfde te maken? Dan hadden medegamers je huis binnen gedrongen om voor straf jouw gaming platform te vervangen door breinaalden en een bolletje wol. Commando heeft iedereen in en rondom de games industrie geamuseerd en geïnspireerd. Zonder dit spel had de generatie waarin het verscheen een ander gezicht gekregen. Kortom: Commando is onmisbaar!
Arcade breakthrough
Commando was in de arcade hal misschien niet bijzonder baanbrekend op het gebied van graphics en geluid. Maar de toegankelijkheid, de actie, de afwerking en de uitdaging; op één of andere manier klopte alles. En dan heb ik het nog niet eens over één van de meest herkenbare soundtracks uit de jaren ’80, maar daarover later meer. Vanwege het grote succes verscheen het spel in korte tijd op meerdere platformen, zo niet elk denkbaar platform. Elite Systems, een in Engeland gevestigde game developer, verzorgde veel van de conversies van Commando naar de andere platformen. Zo ook naar het C64 systeem. Helaas werd voor deze versie een strakke deadline gesteld van 2 maanden, waardoor dit eigenlijk een haastklus was. Dit is ook te merken als je het vergelijkt met de arcade versie: de C64 versie bestaat uit slechts 3 van de oorspronkelijke 7 levels. En ook zijn er wat kleine grafische haperingen zichtbaar op het moment dat het spel het iets te druk krijgt. Ondanks deze puntjes van kritiek is de C64 versie een zeer terechte megahit geworden.
Gameplay
Je kruipt in de huid van Super Joe, een afgetrainde top-soldaat, die achter vijandelijke linies wordt gedropt. Het doel is om heelhuids door de levels heen te komen, waarbij je belaagd wordt door min of meer een leger aan tegenstanders. Commando is een zogeheten V-scrolling shoot ‘em up game. Je ziet het speelveld van bovenaf en onze held kan zowel in horizontale, verticale als diagonale richting bewegen. Als je richting het noorden loopt dan scrolt het level stukje voor stukje naar beneden en dat betekent dat je vooruitgang boekt. Teruglopen in het level, richting het zuiden, is niet mogelijk. Terwijl je door het landschap loopt, versiert met o.a. struikjes, bruggen en een landingsbaan, word je van alle kanten aangevallen. En wel door vijandelijke soldaten die uitgerust zijn met pistolen, machine geweren, granaten en bazooka’s. Ze komen overal tevoorschijn: ter land, ter zee… en op het viaduct. Het liefst nog vanuit dekking of in een voorbijrijdende jeep. Zorg
ervoor dat je niet geraakt wordt want dat kost je direct één van de 5 levens die je hebt. Gelukkig is Super Joe uitgerust met een submachine gun die oneindig veel kogels heeft. Daarnaast bezit hij standaard ook nog eens 5 handgranaten. Mochten ze opraken, geen nood: door het level heen liggen namelijk pakketjes verspreidt waarin extra handgranaten zitten. En dan is eigenlijk het belangrijkste advies: knallen, ontwijken, flanken, nog meer ontwijken, knallen, granaat gooien en verder rennen. Het bevrijden van Prisoners of War (POW) zorgt voor de nodige afwisseling. Aan het einde van het level is het de bedoeling dat je een horde tegenstanders overleeft. Commando is dus een waar actie festijn!
Mr. SID: Rob Hubbard
Elite Systems heeft binnen de tijd die het gekregen heeft fantastisch werk geleverd. Maar als er één persoon belangrijk is geweest voor het succes van Commando op de C64 dan is dat natuurlijk: Rob Hubbard. Rob Hubbard is een legende als het gaat om de herkenbare sound van de Commodore 64. Hubbard was van oorsprong componist en professioneel muzikant, maar op één of andere manier trok het gebied van games en technologie hem zeer aan. Op een dag kocht hij een C64 en verdiepte zich in de hardware en het programmeren ervan. Hij werkte nachtenlang door om de bekende SID-muziekchip naar zijn hand te zetten. Waar velen hem destijds voor gek verklaarde, resulteerde uiteindelijk in de meest gewilde en herkenbare sound uit de C64 geschiedenis. Zijn melodieën en remixes zijn in tientallen spellen te horen. Denk bijvoorbeeld aan: Monty on the Run, Skate or Die, Kings of the Beach, International Karate plus, Master of Magic… en natuurlijk Commando! Rob Hubbard heeft in de jaren ’80 de games industrie wakker geschud als het gaat om het belang van goede en sfeervolle muziek in games. Op internet zijn dan ook veel artikelen en interviews over hem te vinden. Op YouTube is zijn werk in allerlei vormen te beluisteren, wat ik iedereen kan aanraden. Maar ook leuk is om “Golden Days of Computer Game Music” een keer te bekijken, waarin Hubbard je meeneemt in de geschiedenis van de game muziek. In deze vijfdelige serie komt ook een leuke anekdote boven water. Hierin vertelt hij hoe hij de muziek van de arcade versie van Commando omgetoverd heeft in een sublieme remix voor de C64. Dit deed hij overigens in minder dan 12 uur. “Pardon?!”- hoor ik je al roepen.
Is het Arnie??
In 1985 verscheen de film Commando met in de hoofdrol Arnold Schwarzenegger. Deze film heeft niets te maken met het spel dat ik hier bespreek. Of het qua naamgeving geïnspireerd is op elkaar?Helaas zullen we dat nooit te weten komen. Laten we het maar houden op toeval. Wat in die tijd wel voor veel inspiratie zorgde was het oorlog-genre, mede door populaire films zoals Platoon, Full Metal Jacket en Good Morning, Vietnam. En natuurlijk niet te vergeten de Rambo filmreeks, waarvan het spel Rambo: First Blood II verscheen op de C64. Het zou mij niets verbazen als de makers van dat spel het een en ander hebben afgekeken van Commando.
Vervolg…
Succesvolle games krijgen altijd wel een sequel. Helaas kwam er nooit écht een Commando 2. Er verscheen in 1989 wel een spel genaamd Mercs, voor onder andere de Amiga, Mega Drive, Sega Master System en een arcade versie. Dit spel werd aangeprezen als Commando’s opvolger. In 2008 verscheen zelfs Wolf of the Battlefield: Commando 3 voor Xbox 360, als downloadable arcade game. In 1987 verscheen het actie/platform spel Bionic Commando, van dezelfde makers als Commando. Zelf noemden zij dit spel de “spirituele opvolger” van Commando. Maar deze spellen hebben niet zo bijster veel gelijkenissen met elkaar. De enige overeenkomst is dat de naam “Super Joe” in beide games voorkomt. In geval van Bionic Commando vaak als ondersteunend personage. Ondanks alle verwoede sequel-marketing pogingen van Capcom blijft Commando voor mij het enige in zijn soort. Voor mij is er geen deel 2, deel 3 of een spirituele opvolger. Commando is Commando, en Commando is een cult klassieker. Punt uit!
Cheers!
Heb jij net al Ronald zij-aan-zij gevochten met Super Joe? Laat het ons weten in de reacties!