Enige tijd geleden kregen we via Twitter een build aangeboden om twee levels te testen van de game: Dimension Drive, een shmup, gemaakt in Nederland, door twee Spanjaarden. Dat vraagt om nadere uitleg en dus gingen wij voor jullie op onderzoek. Lees snel onze bevindingen van deze unieke shmup, afkomstig van indie game ontwikkelaar 2Awesome Studio.
Stukje geschiedenis
Dimension Drive wordt ontwikkeld door 2Awesome Studio, gevestigd in Leiden met aan het roer David Jimenez en Alejandro Santiago. Voor het ontstaan van de studio gaan we terug naar het jaar 2006. Beide werken fulltime bij het European Space Agency als technici en hebben een gezamenlijke hobby, namelijk gamedesign. Hierdoor werden er al snel plannen gesmeed om de handen ineen te slaan en samen verder te gaan. Dit resulteerde in een officiële samenwerking in 2009 wanneer zij Dimension Jumper (een Xbox Live Indie Game) ontworpen. In januari 2013 is 2Awesome Studio ontstaan en bekwaamden het team zich in het ontwerpen van games met behulp van de Unity engine. Vanaf januari 2014 ging het écht los toen de studio deelnam aan de Global Game Jam in Amsterdam. De demo Brushed Away zag het daglicht, spoedig gevolgd door Dimension Drive. Beide werden ontzettend goed ontvangen door het publiek en de pers, en dus besloot 2Awesome Studio vol gas door te gaan met de ontwikkeling van Dimension Drive.
Schakelen, schakelen en schakelen
Wanneer je Dimension Drive speelt bekruipt je al heel snel een déjá vu gevoel aan Ikaruga. Het schakelen tussen de kleuren van de kogels in Ikaruga heeft veel weg van het schakelen tussen het linker- en rechterscherm in Dimension Drive, maar is dat een slecht iets? Zeker niet! Het lijkt dan misschien op elkaar, maar toch heeft het een compleet ander doel. Ik zal je eerst uitleggen wat het doel is. Wanneer je Dimension Drive speelt krijg je eigenlijk twee games voor de prijs van één. Het linkse speelveld is een shmup game en het rechtse ook. Het schakelen tussen de twee speelvelden gaat erg gemakkelijk door het indrukken van een knop. Wanneer je bijvoorbeeld links speelt zal er rechts een stipje zichtbaar worden (wat jouw ruimteschip is) en ben je tijdelijk onzichtbaar. Het is echter zaak om niet te lang om een scherm te blijven hangen; de energiemeter (die langzaam terug loopt wanneer je kogels afvuurt) loopt dan langzaam leeg. Het is zaak om dit te voorkomen en dus is het een kwestie van schakelen van links naar rechts, en van rechts naar links. Dit klinkt hectisch, het is inderdaad even wennen, maar na een tijdje spelen weet je niet beter en voegt het juist een hele dikke extra laag aan de game toe. Het op peil houden van je energiemeter en zo weinig mogelijk geraakt worden zorgt voor een dikke combo aan punten.
Twee levels
In de build die wij ontvingen waren er twee levels volledig speelbaar. Ik kan jullie nu al vertellen dat ik ze met erg veel plezier gespeeld heb. Het eerste level heeft een meer `arcady feel’ over zich terwijl het tweede level duidelijk laat zien waar Dimension Drive toe in staat is. Dat level bestaat grotendeels uit rotsformaties en veel minder uit vijanden. Zaak dus om je schip voorzichtig door het level te manoeuvreren terwijl je schakelt tussen links en rechts. Om een voorbeeld te geven: links duikt er een schermvullende rotsformatie op, waar je onmogelijk voorbij kan vliegen, gelukkig is er op het rechterscherm nog wel genoeg ruimte waardoor je voorbij de rotsen kan komen. Zo speelt het tweede level zich grotendeels af en het is zeker niet gemakkelijk om het einde te bereiken. De voldoening – wanneer het is gelukt – is echter des te groter.
Potentie
Tijdens het spelen van de twee beschikbare levels bekroop mij wel af en toe het gevoel dat de game nog verder getweakt dient te worden. De besturing voelt op sommige momenten wat abstract alsof je niet de gehele controle over je schip hebt. Met wat finetunen zal dit uiteindelijk vast en zeker verbeterd worden. Blijft over dat Dimension Drive absoluut de potentie heeft om uit te groeien tot iets moois. Ik gun het de game ook van harte. Het shmup genre is altijd onderbelicht gebleven en verdient het om meer bekendheid te krijgen onder het grotere publiek. Het feit dat Dimension Drive in Nederland is ontwikkeld is een mooi pluspunt en ik voorzie dan ook een mooie toekomst voor de game.
Wil jij zelf aan de slag met de open beta van Dimension Drive? Klik dan op deze link.
Tevens is de game speelbaar tijdens de Hell O’ Bullets shmup showcase.
Tenslotte vind je meer informatie over de ontwikkelaars en hun huidige en toekomstige projecten op de website van 2Awesome Studio.