Dynamite Headdy retrogame review door Retroking Anton Sombetzki. Lees o.a. over gamestudio Treasure, Sega Megadrive en de NTSC-J versie.
Dynamite Headdy
Treasure is bij velen waarschijnlijk bekend van geniale titels zoals Guardian Heroes, Bangai-O, Radiant Silvergun en Ikaruga. Toch maakte deze relatief kleine gamestudio in 1994 de game Dynamite
Headdy voor de Sega Mega Drive. Dynamite Headdy is een klein mannetje wiens leven een toneelstuk is. Een toneelstuk waarin hij de hoofdrol speelt! Helaas is zijn grote rivaal Teddy Bruin het hier niet mee eens en hij probeert dan ook het hele spel door Dynamite Headdy tegen te houden. Daarnaast is er nog de Dark Demon, een pop die ook de toneelwereld wilt overheersen, met zijn helpers: de Key Masters. Al met al is er genoeg te doen voor Dynamite Headdy!
Keep your head up!
De gameplay is eigenlijk vrij basic; in eerste instantie is het een action platform game waarin Headdy van platform naar platform springt en zijn hoofd als wapen heeft! Onderweg pak je punten, bananen om je energie weer terug te krijgen en vernietig je vijanden. Je hoofd schiet je weg met de B knop (in 8 mogelijke richtingen) en door power-ups te pakken veranderd je hoofd in een andere versie. Iedere versie heeft zijn eigen unieke mogelijkheden. In totaal zijn er 14 (!) verschillende power-ups. Voorbeelden zijn bijvoorbeeld het stofzuigerhoofd, die alle tegenstanders in de buurt opzuigt, het hamer-hoofd waarmee je bepaalde blokken kunt wegtimmeren zodat je bij eerdere onbereikbare locaties kan komen. Verder zijn er nog het verklein hoofd, speed up hoofd om sneller te rennen, hoger te springen etc. Genoeg variatie in ieder geval. Na iedere platform ronde word je getrakteerd op verschillende eindbazen, de een nog gekker als de andere. Een springende / stuiterende hond, een grote pop gemaakt van maïskolven (zo lijkt het tenminste) en nog veel meer bijzondere figuren. Tijdens deze eindbazen liggen er verschillende powerups (je kunt meestal uit 2 a 3 kiezen) die het een stuk makkelijker maken of juist moeilijker. Ik ben nog niet vergeten dat ik een powerup pakte waardoor Headdy tijdens een eindbaasgevecht in slaap viel en je tijdelijk niks kon doen! Erg cool gedaan allemaal. Deze game verliest ook nooit zijn snelheid, het gaat niet vervelen en het speelt gewoon erg lekker. Controls reageren erg direct en je vliegt door de levels heen. Tussen de stages door heb je kans op bonus rondes waarbij je moet basketballen. Deze vind ik zelf iets minder goed uitgevoerd, maar zijn leuk als afwisseling.
Fantastische graphics
Als je de game opstart, valt je direct op dat er veel is te zien. De levels zijn gigantisch mooi gemaakt in een stijl die je nog niet eerder hebt gezien, kleurrijk, maar vooral apart. Geen enkel
level is hetzelfde en je verbaast je iedere keer weer over wat de Sega Megadrive er allemaal weet uit te persen! Het is en blijft een 2D game, maar door slim gebruik te maken van verschilende lagen krijg je wel een gevoel van diepte. Eén van de stages is een toren, waarbij je omhoog moet klimmen door van platform naar platform te springen. Door gebruik te maken van de juiste sprites in de achtergrond lijkt het echt alsof je je rond de toren beweegt in plaats van dat je alleen maar van links naar rechts springt. Erg tof gedaan. Ook wordt je er constant aan herinnerd dat de game eigenlijk een soort theatershow is. Een voorbeeld hiervan is één van de levels wat zich backstage afspeelt. Alle animaties lopen soepel en er zitten er nogal wat in het spel, ook buiten Headdy en zijn vijanden om. Geluid is ook zeker goed voor elkaar. Dynamite Headdy heeft een dynamische sound die heerlijke stereo effecten heeft. Zeker een aanrader om het met koptelefoon op of over een
goede installatie te spelen. Daarnaast zijn er ook veel voice samples in het spel verwerkt die erg goed gedaan zijn! Vaak zijn deze onverstaanbaar, maar bij Dynamite Headdy is dit zeker niet het geval. Duidelijk hoor je “bonus point found” en “one up!” (mits je deze uiteraard gaat vinden).
Japan!
Mocht je de kans hebben om de Japanse cartridge te vinden, of als je Megadrive is voorzien van een regio switch raad ik je aan om de NTSC-J versie te spelen i.p.v. de PAL of NTSC versie. Hierin zitten namelijk meer eindbaas dialogen en het einde van de game is uitgebreider en leuker. Daarbij komt dat de Japanse versie met twee continues begint, wat geen overbodige luxe is in deze pittige game. In de world versie moet je aan het einde van de bossfights objecten verzamelen, die je een continue opleveren, wat erg lastig is. Tevens zijn voor de verandering de eindbazen in de world versie moeilijker!
Conclusie
Al met al is Dynamite Headdy een fantastische game die je zeker niet mag missen! Misschien geen groot commercieel succes voor Treasure, maar wel een action platformer die je vaak zult spelen!
Heb jij Dynamite Headdy ook gespeeld? Laat het ons weten in de reacties!