“Oude ruïnes, reuze krabben, Koopa Troopa’s, vliegende stenen hoofden, en hongerig haaien wachten op u in deze heruitgave van het Game Boy spel uit 1989.
In het prachtige koninkrijk Sarasaland, heeft een mysterieus buitenaards wezen de inwoners gehypnotiseerd en nam hij Princess Daisy mee voor zichzelf! Reis over land, in de lucht en onder water als Mario. Hij rent, springt en stuitert zijn weg naar fortuin en glorie. Het is zijn missie om prinses Daisy te redden en de vrede te herstellen! “ Zo luidt de omschrijving van Super Mario Land op de Nintendo eShop.
Grappig om te zien dat Nintendo in haar eigen promotietekst fouten heeft staan. Koopa Troopa’s zitten niet in het spel, net als de zogenaamde hongerige haaien, deze zitten pas in Super Mario Land 2 in de game. De reuze krabben uit de game omschrijving zitten er ook niet in, deze komen voor in de Mario Bros. Arcade Classic. Er zitten wel schildpad vijanden in de game die veranderen in een bom zodra Mario erop springt, maar deze heten Nokobon, een soort mix tussen een bob-omb en een Koopa. En de Gira lijken ook verdacht veel op die andere rondvliegende projectielen met een gezicht erop, de Bullet Biff’s. Een sub-soort van de Goomba familie is ook van de partij, de Chibobo’s (of Goombo’s) in Sarasaland zijn wat kleiner en langzamer. Je merkt het al in Super Mario Land is alles is net even wat anders, maar op alle vlakken is het een volwaardige Mario platformer net als de NES games, hetgeen deze game (net als de vervolgdelen op de Game Boy) zo speciaal maakt.
Super Sarasaland
Sarasaland is de plek waar prinses Daisy vandaan komt, het heeft dus niets met het Mushroom Kingdom te maken. Hoe Mario in Sarasaland terecht is gekomen, of hoe hij Daisy kent wordt verder niet bekendgemaakt zelfs niet in de handleiding van het spel. De alien Tatanga heeft in ieder geval een oogje op Daisy en daarom kwam hij naar Sarasaland.
Sarasaland bestaat uit vier koninkrijken. De vier spelwerelden van de game zijn gebaseerd op oude beschavingen. (zou Ancient Aliens hier haar theorieën vandaan hebben gehaald?) Het eerste koninkrijk waar Mario naartoe gaat, is het Burabito woestijn koninkrijk, wat duidelijk is gebaseerd op het oude Egypte. Daarna kom je terecht in het gezonken Muda koninkrijk, gebaseerd op de Mu beschaving en de Bermuda-driehoek. Iconisch aan deze waterwereld was natuurlijk het derde level waarin Mario met zijn onderzeeër de vijanden te lijf gaat. Eenmaal weer boven water, ben je terecht gekomen in het Easton rijk wat weer is gebaseerd op de paaseilanden en de Moai beschaving (vandaar die naam, wat een variant is op het woord Easter). De laatste wereld waarin Mario met zijn vliegtuig de eindbaas Tatanga moet verslaan, speelt af in het oriëntale Chai rijk, deze vind haar roots in de antieke Chinese beschaving en is de woonplaats van de prinses.
Net even anders dan Super Mario Bros.
Zoals ik al vertelde werkt alles in Super Mario Land net even anders dan in Super Mario Bros. Met name de vuurbal die Mario kan afvuren werkt op een iets andere manier. De bal stuitert in een bepaald patroon en kaatst af tegen muren tot het een vijand raakt. De vuurbal kan, vreemd genoeg, ook worden gebruikt om munten mee te verzamelen op onbereikbare plaatsen. Geraakt worden zorgt in dit spel niet voor de traditionele vertraging, of dat jouw held naar achteren wordt geduwd. Als je de Starman pakt, hoor je de Cancan in plaats van het gebruikelijke liedje. Een level eindigt niet met een vlaggenmast maar met twee poorten. Lukt het om de bovenste poort te bereiken, dan krijg je een bonus roulette waarmee je extra levens, of een vuurbloem kunt verdienen. Kortom het is een kleine twist op de originele Mario formule, zowel vanwege technische als om creatieve redenen.
Wanneer weer Tatanga, Wart of Wario?
Bowser is bij zowat elke Mario game de eindbaas en slechterik van de plot. Maar zijn we deze uit de kluiten gewassen Koopa koning inmiddels niet een beetje zat aan het worden? Waar is Wart gebleven bijvoorbeeld? De kikker eindbaas uit Super Mario Bros. 2? Of was dat alleen maar een droom? En wanneer was Wario voor het laatst de Bad Guy in een platformgame van Mario? Dat was in de opvolger Super Mario Land 2. In deeltje 3 naam Wario zelfs de hoofdrol over. Is Wario eigenlijk nog wel ‘evil’?
Hoog tijd dat Tatanga weer eens terugkeert als de eindbaas. De paarse alien was het laatst samen met Wario te aanschouwen in Super Mario Land 2. Echter was hij daar slechts een normale baas en dus een lakei van Wario? Wat is er met Tatanga gebeurd? Wanneer keert hij weer terug voor een nieuwe invasie? Hoe kan het dat hij terugkwam in deel 2 nadat hij in deel 1 letterlijk uit elkaar knalt? Een en al mysterie rondom dit wezen, perfect voor een nieuw plot in een Mario game. Ik begrijp eigenlijk niet waarom Nintendo dit nooit meer heeft opgepakt. Misschien is de reden hiervan dat de game werd ontwikkeld onder leiding van de inmiddels overleden bedenker van de Game Boy, Gunpei Yokoi. En dus niet door Miyamoto. De vijanden uit Sarasaland zou ik ook graag eens een keer in 3D willen terugzien, ik bedoel Zombie Chinezen, robots, bommenwerpers, Kamikaze papegaaien en rennende Paaseiland beelden, wie wil dat nou niet? Of wat dacht je van de terugkomst onderzeeërs en vliegtuigen?
Toegegeven, Super Mario Land is een erg korte game, een ervaren speler ziet al binnen een kwartier het eindscherm. Gelukkig is er ook een hardmode die je kunt spelen nadat je het spel een eerste keer hebt uitgespeeld. Toch was Nintendo weer grensverleggend door als eerste een volwaardige platformgame op een handheld uit te brengen. De game werd samen met Tetris dan ook een enorme hit en zorgden ervoor dat de Game Boy als warme broodjes over de toonbank vlogen. In Engeland was zelfs een top 40 hit van de Ambasssdors of Funk en MC Mario waarin de Mario Land theme wordt gemixt tot een House nummer.
Zeg nou zelf, wie is er niet met deze game groot geworden? De legendarische muziekjes zal ik nooit meer uit mijn kop krijgen en mijn ouders die in de auto mijn Game Boy bliepjes moesten aanhoren zeer waarschijnlijk ook niet. Gevuld met genoeg geheimen, variatie in het leveldesign, de verschillende soorten vijanden in verschillende werelden en niet te vergeten het vliegtuig en de duikboot, maken deze game een onvergetelijk avontuur voor iedereen die kind was in de jaren ’80 en begin jaren ’90.
Kijk ook naar de Longplay van deze game door Retroking Bart:
Wat zijn jouw herinneringen aan de Super Mario land reeks?