Gridrunner en Minotron 2112 retrogame reviews door Peter-Paul van Caam. Lees o.a. over iOS, Jeff Minter en Minotaur Project.
Zoals ik mijn vorige artikel over de Icade al heb geschreven verschijnen er behoorlijk wat toffe arcade-retro games in de iTunes App Store en dus lijkt het mij een goed idee om af en toe een juweeltje hieruit te vissen en te bespreken voor Retrokings. Deze keer behandel ik wat mij betreft twee heerlijke games die zowel de arcade als de retro fan zal aan spreken.
Jeff Minter
Zowel Gridrunner als Minotron 2112 zijn games uit de koker van legende Jeff Minter. De man achter het bedrijf Llamasoft. Inmiddels befaamd vanwege hun Minotaur Project, dit project bestaat uit het uitbrengen van klassieke games op moderne hardware. Momenteel zijn er al zo´n negen games uitgebracht onder de paraplu van het Minotaur Project en het zijn fantastische games. Jeff Minter is de man achter vele klassiekers voor onder andere de Commodore 64 en ZX Spectrum. Enkele games die hij heeft ontwikkeld zijn: Attack of the Mutant Camels, Sheep in Space en Hover Bovver.
Beetje vreemd, maar wel lekker..
Toegegeven Jeff Minter games zijn op z´n minst apart en een tikkeltje vreemd te noemen, maar de liefde voor videogames druipt ervan af. Tevens is de humor die volop aanwezig is in een Jeff Minter game geweldig. Ik zal mij nu beperken tot de games Gridrunner en Minotron 2112, maar het is zeker de moeite waard om de andere Minotaur Project games te bekijken en vooral te spelen!
Gridrunner
Gridrunner komt oorspronkelijk uit het jaar 1982 en is ontwikkeld voor de Commodore Vic-20. Op het eerste gezicht is duidelijk te zien dat Gridrunner zijn inspiratie haalt uit de klassieker Centipede echter Gridrunner speelt een stuk sneller. De game is kleurrijk en zit vol effecten die soms behoorlijk psychedelisch over komen. Je krijgt als speler de controle over een ruimteschip wat constant kogels afvuurt. Dit is geen overbodige luxe want je zal de handen vol hebben aan de controle over je schip. Van alle kanten wordt je bestookt door kogels, vijandige schepen en bommen. Iedere keer wanneer je een bepaalde formatie uit de lucht schiet komt er een powerup naar beneden vallen. Zorg dat je deze power-ups niet mist want je zal ze nodig hebben. Door de power-ups krijg je tijdelijk behoorlijk meer firepower waardoor de eerder genoemde psychedelische effecten ontstaan. Een kleurrijk en beeldvullend scherm met kogels waar tussen
jij dan je schip zal moeten manoeuvreren. Gelukkig ontvang je na ieder level een `leven` erbij. Gridrunner speelt heerlijk in combinatie met de Icade. De besturing van het schip is niet geheel nauwkeurig waardoor je voorzichtig moet zijn met manoeuvreren tussen vijandige schepen en kogels, maar als je hier rekening mee houdt is het écht genieten.
Verwijzingen
Als arcade liefhebber vond ik het fantastisch om te zien en vooral te horen dat Gridrunner vol zit met verwijzingen naar andere klassiekers uit de jaren ´80. Zo zijn er geluidseffecten te horen uit Robotron 2084 en Galaga. De balk met je score en levensaantallen lijkt wel érg veel op diegene die Namco ook voor hun klassiekers heeft gebruikt. Tevens zie je in één van de titelschermen staan: Lamco! Het mooiste van dit alles is dat er geen onderdelen rechtstreeks gekopieerd zijn uit andere games, maar dit puur ter inspiratie heeft gediend en dient te worden beschouwd als een eerbetoon. De originele versie is ook beschikbaar om te spelen. Hiervoor dien je de Ipad horizontaal te houden waarna je vanzelf de klassieke versie voorgeschoteld krijgt. Ranglijsten en achievements maken de game en de arcadebeleving compleet.
Minotron 2112
De voorloper van Minotron 2112 is de klassieker Llamatron, uitgebracht voor de Atari ST en Commodore Amiga. Llamatron is op haar beurt weer gebaseerd op arcade-klassieker nummer 1: Robotron 2084. Eigenlijk is Minotron 2112 gewoon Robotron, maar dan in een totaal ander en absurd jasje gestoken. Ten eerste is de game een stuk gemakkelijk en toegankelijker dan Robotron. De hoofdpersoon in de game is de Minotaur (een Grieks mythologisch figuur met het hoofd van een stier en het lichaam van een mens). Jij dient de Minotaur door de verschillende levels (100 in totaal) te loodsen en daarbij de achtergebleven dieren (schapen en kamelen) te redden van een wisse dood. Hiervoor hoef je niet meer toe doen dan over de beesten heen te lopen en ze zullen je trouw volgen. Onderweg kun je verschillende bonussen oppikken, bijvoorbeeld om extra vuurkracht te ontvangen of een hartje waardoor alle beesten in nood al automatisch naar je toe komen.
Vijandig toilet
De Minotaur vuurt in een behoorlijke tempo kogels af waarbij je kan kiezen om dit automatisch te laten doen of handmatig. De vijanden waarmee je oog-in-oog komt te staan zijn bizar te noemen en dan druk ik me nog zacht uit. Wat te denken van een toilet wat toiletrollen uitspuugt en vijandige theepotten? Net wanneer je denkt dat het niet gekker kan worden is daar het laatste level waarbij de eindbaas niemand minder is dan Kevin Keegan! De soundeffecten in de game zijn ook noemenswaardig. Er zitten behoorlijk wat geluiden in van Robotron, maar ook de Wilhelm Scream; een geluidseffect wat vroeger in veel films en televisieseries werd gebruikt als iemand van bijvoorbeeld een berg viel. Meer info hierover vind je op Wikipedia. Het is leuk om te zien dat Minotron 2112 vol zit met dit soort opmerkelijke feitjes.
Wanneer je Robotron 2084 leuk vindt kun je sowieso geen verkeerde keuze maken door Minotron 2112 aan te schaffen, maar ook wanneer je het leuk vindt om eens iets anders te spelen dan de zoveelste Angry Birds kloon. Dat de game dan als leuke bijkomstigheid ook nog een stukje arcade historie biedt is een extra motivatie om je portemonnee te trekken.
Op welk platform heb jij Gridrunner of Minotron 2112 gespeeld?