Ik begin mijn eerste review voor Retrokings met het spel Headhunter voor de SEGA Dreamcast. Een geweldige console die helaas te vroeg is heengegaan, maar juist nu voor retrogamers zeer aantrekkelijk is. En de site kan ook wel een Dreamcast review gebruiken.
Het spel kwam een beetje te laat uit op de Dreamcast, deze was immers helaas al behoorlijk aan het uitsterven. Ook voor de ontwikkelaar Amuze moest het een bittere pil zijn geweest, want het spel werd alleen maar uitgegeven in Europa. Later kwam er dan nog een PS2 versie uit. De ontwikkelaars hebben ook nog Headhunter 2: Redemption voor de Xbox en PS2 uitgebracht, die ik persoonlijk vond tegenvallen en vele anderen met mij. Het was dan ook gelijk het laatste spel van de ontwikkelaars.
Headhunter werd vergeleken met Metal Gear Solid. Je hebt stealth momenten en je hebt een paar bossfight’s (hier ga ik geen voorbeelden van geven want sommige zijn gewoon te leuk om zelf uit te vinden). Maar zelf vind ik dat het spel prima op zichzelf kan staan zonder ergens mee vergeleken te worden.
Anti-Crime Network
Het spel speelt zich een aantal jaren in de toekomst af. Geprivatiseerde politie, orgaanhandel, en een fascistische overheid. Het deed me denken aan de film Robocop, een zogenaamd perfecte samenleving maar van binnen helemaal rot. Wapens vuren geen kogels meer af, maar zogenaamde ´neurostunners´. Het lichaam werkt nog, maar het slachtoffer / crimineel is hersendood, zo zijn er dus weer organen beschikbaar voor de betere burgers onder ons.
In de toekomst zijn er Headhunters, deze premiejagers van de geprivatiseerde politie sporen criminelen op tegen een beloning net als vroeger. Hoe beter de Headhunter handelt, hoe meer hij betaald krijgt. Met het juiste Headhunterbewijs (License) krijgen zij ook de beschikking tot belangrijkere missies, nieuwe trainingen en nieuwe apparatuur om hun operaties te laten slagen.
De hoofdpersoon Headhunter Jack Wade schrikt wakker in een laboratorium en weet te ontsnappen. Hierna verliest hij het bewustzijn en wordt wakker in een ziekenhuis. Hier krijgt hij te horen dat zijn beste vriend en mentor Christopher Stern, de directeur van de Anti-Crime Network (de grootste geprivatiseerde politiemacht) is vermoord. Zelf is hij zijn geheugen kwijt geraakt. Hij krijgt van zijn voormalige hoofd bij de ACN, chief Hawke, te horen dat zijn Headhunterbewijs is ingetrokken, maar Jack krijgt de kans om zijn bewijs weer terug te verdienen. Hij dient dan wel op het laagste niveau te beginnen. En dus wordt hij ingehuurd door Angela Stern, dochter van Christopher Stern. Deze wilt weten wie of wat er achter de moord op haar vader zit. Dit is een kleine introductie van het verhaal, de rest moet je zelf ontdekken.
Het verhaal wordt goed en duidelijk verteld door de hoofdpersonages, maar ook de nieuwsuitzendingen helpen hierbij. Deze zijn af en toe gewoon erg grappig en ik raad aan om ze zeker te bekijken. De laadschermen laten reclameplaatjes zien die de sfeer goed neerzetten. Met de ingesproken stemmen is niets mis, de hoofdpersoon Jack Wade deed me zelfs aan een jongere versie van Clint Eastwood denken.
Sluipen, schieten en scheuren
Om een mooi voorbeeld te geven van de gameplay beschrijf ik pakweg het eerste uur van het spel. Je begint in het huis van Christopher Stern, hier kan je even rondlopen en op objecten klikken. Dit stukje is bedoeld om het geheugen van Stern wat op te frissen. Sommige stukjes zijn in vaste camera standpunten, andere weer in derde persoonsperspectief. Het is even wennen maar het werkt goed. Angela Stern begeleid je naar de garage, waarna je haar oude motorfiets krijgt. Je eerste opdracht is om skill points met je motor te verdienen, en dan naar een LEILA (the Law Enforcement Intelligence and License Approval unit) office te gaan om je Headhunterbewijs op te halen.
De skill points ontvang je door verschillende testen in rijvaardigheden op jouw motor met goed gevolg af te leggen. De besturing is niet gemakkelijk, dus oefening baart kunst. Als je de beoogde skill points hebt gehaald mag je door naar het LEILA office. Hier moet je voor ieder bewijs vier opdrachten doen: motorrijden, sluipen, schieten en de laatste is een gezamenlijke test, zie het als een tutorial. Als je deze hebt gehaald, dan mag je de eerste container van de B-license openen. Hier vind je je basisuitrusting. Je krijgt ook nog een Casio VM-52X Communicator, in dit device vind je alle nodige informatie terug. Het eerste wat je doet is melden dat je je bewijs weer hebt, daarna kan je de politiedocumenten bekijken en naar het volgende doel gaan.
Het spel wordt rustig opgebouwd, een paar voorbeelden van levels waar je komt zijn, een hoofdkwartier van een motorbende, een winkelcentrum waar een gijzeling plaatsvindt, zelfs een onderwater gevangenis. Meer zal ik niet verklappen.
De gameplay staat als een huis, het schieten werkt makkelijk (helaas geen headshots). Het sluipen werkt ook goed. Misschien dat het vaste camerastandpunt even wennen is. Er zijn ook tijdgebonden taken, bijvoorbeeld het oplossen van puzzels, een welkome uitdaging vind ik zelf. Er zit zelfs nog een stukje in dat je met Angela Stern moet afleggen. Later, wanneer je hogere licenties hebt verdient, word je uitrusting ook groter: een shotgun, machinepistool, handgranaten, mijnen en zelfs een zonnebril, waarvan de enigste optie is om hem op te zetten. Maar cool dat die staat. Met de motor dien je dan van locatie naar locatie te gaan, maar dient tevens als een mini open wereld, die je kan verkennen.
Utopia Bootdisk
Tot slot wil ik zeggen dat ik echt genoten heb van deze actie / thrillergame, jammer dat er niet zoveel van dit soort titels zijn. Voor degene die het spel willen kopen, op marktplaats heb ik prijzen van tien euro tot wel vijftig euro gezien. Ik heb zelf een USA Dreamcast, en dus gebruik ik een Utopia Bootdisk (voor het opstarten van het spel) en die combinatie werkt erg goed.
Ik speel op veel consoles en handhelds, maar de Dreamcast heeft bij mij toch een streepje voor. In de toekomst mag je dus nog meer Dreamcast reviews van mij verwachten.