Het had niet veel gescheeld of Koji “ IGA ” Igarashi kwam op een lijst met vermiste personen te staan. Deze excentrieke medewerker van Konami schitterde de afgelopen jaren vooral door afwezigheid, iets wat zijn fans terecht zorgen baarde. Jarenlang was hij de belichaming van Castlevania, maar rond de tijd dat de serie in 2010 naar Europa verhuisde was hij plots in geen velden of wegen meer te bekennen.
Gelukkig is deze markante man ondertussen weer gesignaleerd in het rijk der levenden. Hij vierde zijn verjaardag dit jaar door Konami te verlaten. Vervelende timing zou je denken, maar ik heb het idee dat met het ontbinden van zijn contract een einde is gekomen aan langdurig leed.
IGA is namelijk een specialist. Een one trick pony zeg maar. Hij heeft een voorliefde voor 2D actiegames en gotische horror. Wie “IGA” zegt denkt daarom meteen aan geliefde games als Castlevania: Aria of Sorrow en Castlevania: Symphony of the Night. Terecht, want als hij ergens goed in is dan is het voortborduren op het bewezen recept van de zogenaamde “Metroidvania.”
Het enige wat IGA nodig heeft om een vermakelijke game te maken zijn een paar centen, wat sprites om te recyclen en mensen die toffe muziek maken. Wat dit betreft zat hij goed bij Konami, dat tot 2010 bereid was om zijn kleinschalige projecten te financieren. Helaas voor hem – en fans – had hij minder kaas gegeten van 3D games. Niemand heeft het tegenwoordig nog over de tragische Wii game Castlevania Judgment, om nog maar te zwijgen over de Playstation 2 flop Nanobreaker. Zijn potentieel als grote inkomstenbron was daarom gelimiteerd en zijn bazen draaiden de geldkraan dicht, waarna hij zich mocht focussen op games voor Japanse smartphones.
Dat is een ondankbare taak voor iemand die toch het allerliefst games maakt voor systemen met een d-pad en actieknoppen. Niet verwonderlijk dus dat hij besloot om Konami te laten voor wat het is. Geïnspireerd door figuren als Keiji Inafune wil hij zelfstandig gaan en heeft hij ondertussen een presentatie gehouden over Metroidvania games op de Game Developers Conference 2014.
Opvallend detail dat tijdens deze presentatie naar voren kwam is dat hij van Konami voorlopig de term “Castlevania” niet in de mond mag nemen. Illustratief is hoe hij naar Symphony of the Night refereerde als S.O.N. Dat is wellicht noodgedwongen, maar ik zie hier ook mooie symboliek in. IGA is iemand met hart voor games en verwijst naar zijn meest populaire game als zoon. Het is onbekend hoe hij invulling gaat geven aan zijn toekomst, maar ik ga er van uit dat iemand met zijn passie nog mooie games gaat produceren.
Totdat we meer weten over zijn plannen hebben we natuurlijk zijn oude oeuvre. Mijn favoriete IGA game is nog steeds Symphony of the Night. Die van jou?