Ik herinner het mij nog als de dag van vandaag. Ik kreeg op mijn negende verjaardag mijn eerste Game Boy met de game Tetris. Mijn eerste spelletje dat ik enige tijd later erbij mocht kopen was The legend of Zelda: Link’s Awakening. Ik begreep er toen nog vrij weinig van, van al dat Engels, maar de verkoper verzekerde ons dat het de moeite waard was. Een paar jaar later bleek dat hij gelijk had. Bedankt beste kerel! Jij hebt me op het juiste Zelda spoor gezet!
In het spel begin je op Link zijn schip in het midden van een zware storm. Je spoelt aan op een eiland en een zekere Marin neemt je mee naar haar huis. Zij en haar vader Tarin hebben wel een schild voor je ter beschikking, maar je zwaard is nog altijd zoek.
Je vindt het zwaard terug naast je reddingsbootje. Dit Zelda deel was de eerste waarvan het verhaal zich niet in Hyrule afspeelt. Ook is dit het eerste Zelda spel waar de Uil in voorkomt. Deze kwam later in een andere vorm terug in Ocarina of Time, Majora’s Mask en Four Sword Adventures met de vreemde naam: Kaepora Gaebora. Deze Uil komt je vertellen dat je het eiland niet kan verlaten, voordat je de Wind Fish hebt wakker gemaakt. Deze zit in het enorme ei bovenop de hoogste berg van het eiland Koholint.
Om dit doel te kunnen bereiken moet je de Ballad of the Windfish spelen op acht verschillende instrumenten van de Sirenes. Deze instrumenten ontvang je na het uitspelen van iedere dungeon.
De sfeer in het dorpje in het begin van de game is heel speciaal en werd in die tijd vergeleken met de Twin Peaks. Dit spel was ook bedoeld als Spin-off in de Zelda serie, Ganon(dorf) is niet de eindbaas, er is geen Triforce en Prinses Zelda wordt alleen kort in het begin genoemd.
In dit spel hebben veel van de geliefde spelelementen hun oorsprong gevonden. Zo had Link’s Awakening de eerste trading sequence, het vissen maakte een debuut en het eerste bespeelbare instrument deed haar intrede. De Cucco’s (kippen) komen hier ook voor het eerst voor. Ook kon je voor het eerst items apart op de A en B knop instellen. In het spel zitten ook magische schelpen verborgen die je itemupgrades geven.
Veel characters van het spel zullen in latere Zelda delen herkenbaar terug zijn te vinden, zij het in een ietwat andere vorm. Zo lijken Marin en Tarin verdacht veel op Malon en Talon van Lon Lon Ranch (Ocarine of Time). Verder zijn er veel overeenkomsten te vinden tussen deze game en The Windwaker. Dragon Roost Island en Koholint Island lijken erg op elkaar, je vaart ook met een bootje en je speelt de Ballad of the Windfish.
Wanneer je alle instrumenten hebt verzameld gaat het Ei open en dan kan ik niet vertellen wat er gebeurt, dat zou een flinke spoiler zijn. De Ballad of the Windfish was een indrukwekkende 8-bit tune, zeker voor die tijd. Het einde van het verhaal is trouwens leuk verzonnen.
Ook leuk, de game zit vol verwijzingen naar andere grote Nintendo games. NPC’s die lijken op Mario en Luigi en een object dat de Yoshi Doll heet. Ook zijn de Chain Chomp en andere vijanden uit de Mario wereld, in dit spel aanwezig. Er zijn tevens stukken in de game die side-scrolling zijn en waar je kan springen zoals Zelda 2. Hier is de game meer op actie en platformspringen gericht, maar het grootste deel van het spel is de oude vertrouwde overhead view.
Het spel kreeg later een opgepoetste DX versie in kleur op de Game Boy Color. De game is ook te koop in de Virtual shop van de 3DS. Als je niet beschikt over een oudere Game Boy of de gamecartridge niet kan vinden, dan is dit zeker de moeite waard als download voor jouw 3DS.
Wat zijn jouw favoriete characters uit de Zelda-serie?