Enige tijd geleden hebben we jullie beloofd om regelmatig aandacht te besteden aan indiegames van Nederlandse bodem. Hierbij alweer aflevering twee, waarin ik aandacht besteed aan Megabyte Punch, ontwikkeld door de Nederlandse ontwikkelstudio Reptile. Het Reptile team is gevestigd in Huizen en bestaat sinds september 2011. Megabyte Punch is vanaf eind 2011 in ontwikkeling en nu is het dan zover dat de complete game verkrijgbaar is.
Ambitieus
Het eerste wat mij opvalt bij het starten van de game is de gebruiksvriendelijkheid. Een tutorial leert je spelenderwijs de basisbeginselen van het spel. Hierna ben je klaar om het avontuur in te duiken. Megabyte Punch herbergt eigenlijk twee games in één. Je kan kiezen om de adventure mode te spelen, waarin je een action-platformer te spelen krijgt. De andere optie is de fight-mode, en herbergt een heuse oldskool 2d fighter. Aan ambitie en enthousiasme ontbreekt het de jongens van Reptile Games dus niet, maar zijn deze ideeën omgezet naar een goed speelbare game?
Mega Man vs Sonic
Tijdens het spelen van de adventure mode dwaalden mijn gedachten regelmatig af naar games als Sonic (vanwege de kleurrijke achtergronden en robots) en Mega Man (upgraden van wapens en tactiek). Games die al jarenlang tot klassiekers worden beschouwd. Megabyte Punch heeft dus duidelijk inspiratie opgedaan uit deze games, maar hier is niets mis mee. De game doet het namelijk op zijn eigen manier en behoudt hierbij zijn eigen gezicht. Het verhaal heeft niet al teveel diepgang en waarom zou het ook? Je bestuurt een robot (Megac) en het doel is simpel: versla iedereen die je in de weg staat. Dat de liefde voor retrogames bij de ontwikkelaars diep geworteld zit, is regelmatig terug te vinden in de game. Een tweetal voorbeelden: verslagen robots laten bits achter. Variërend van 1 bit tot 4 bit etc. Wanneer je 64 bits bij elkaar hebt verzameld ontvang je een extra leven. Het aantal levens wordt aangegeven door een ouderwetse floppy. Dit soort toevoegingen laat mij glimlachen van goedkeuring.
Alles-in-1
De controle over jouw Megac gaat vloeiend. Ik heb de game gespeeld in combinatie met een controller (dit raad ik zeker aan) en speelt dan heerlijk weg. Er is een mogelijkheid tot een double-jump en een boost waardoor je op schijnbaar onbereikbare plaatsen kan komen. Hierdoor verzamel je parts, waar je jouw robot drastisch mee kan aanpassen. Het customizen gaat behoorlijk ver. Werkelijk alles is te veranderen, niet alleen wapens, maar ook het hoofd, armen etc. Het heeft niet alleen een esthetische functie, maar zeker ook een strategische. Ieder onderdeel heeft namelijk zijn eigen voor- en nadelen. Hierdoor probeert Megabyte Punch wel heel veel in één te zijn: een adventure-platform game, fighter, afgeroomd met RPG-elementen. Deze onderdelen komen overigens wel goed samen, maar het customizen van je robot gaat wel erg ver. Had dit wat minder geweest, dan had ik dit niet erg gevonden.
Electro
De ontwikkelaars noemen Megabyte Punch een `electro beat ´em up`. De muziek bestaat – hoe kan het ook anders – uit electro en past uitstekend bij de game. Robots en electromziek gaan blijkbaar goed samen. Alhoewel ik geen groot liefhebber ben van deze stroming van muziek heeft het mij geenszins gestoord tijdens het spelen. Electro is niet alleen qua muziekstijl in de game terug te vinden. De gehele game ademt deze sfeer: de achtergronden, robots en de objecten in de levels. Hierin kan van alles kapot; een verslagen robot vliegt bijvoorbeeld dwars door objecten heen om vervolgens de afgrond in te storten. Dit soort toevoegingen doen het altijd goed. Het is zelfs mogelijk om heerlijk oldskool met vier spelers tegelijkertijd te spelen op één scherm. Een vergelijking met een andere klassieker Super Smash Bros is hierdoor snel gemaakt.
Conclusie
Megabyte Punch is een zeer ambitieus project en toch slaagt het team van Reptile erin om een zeer geslaagde game neer te zetten. Door het toevoegen van diverse spelelementen zal het grote groepen gamers aanspreken. Deze elementen vallen uiteindelijk goed in elkaar, waardoor Megabyte Punch lekker wegspeelt. De ontwikkelaars willen de game graag op Steam krijgen en daarom staat Megabyte Punch nu nog op Steam Greenlight. Krijgt de game genoeg stemmen, dan zal het daadwerkelijk op Steam verschijnen en zo voor het grote publiek beschikbaar worden.
Via de Steam community kun je jouw stem uitbrengen om te zorgen dat de game op Steam verschijnt.
Via de website van Reptile is de game voor zo´n 13 euro te verkrijgen. Meer informatie over Reptile en hun games vind je op hun website.
Welke indiegame van Nederlandse bodem mag ook niet ontbreken op Retrokings? Laat het ons weten in de reacties!