Een van de grotere clichés omtrent gamen is dat je in de zomer erop uit trekt met je handheld. Autoritten duren immers lang en wat moet je eigenlijk op zo’n strand doen? Onzin zeg ik, want in de auto trilt je beeldscherm alle kanten op en op het strand zijn er
sowieso wel betere zaken om je ogen op los te laten. Nee, handheld gamen is van alle seizoenen en kan op elk gewenst moment.
Maar toch, als men de zomer aangrijpt om mobiel te gamen dan zal ik dit zeker niet afkeuren. Soms heb je gewoon een excuus nodig om even lekker buiten in de zon te gaan zitten en dan is zo’n handheld wel zo handig. En laat ik nou net een game kennen die zich uitstekend leent voor draagbaar vermaak: Mole Mania op de GameBoy.
Je bent vergeven als je nooit van deze titel hebt gehoord. Nintendo bracht het immers pas in 1997 uit, toen de originele GameBoy al lang en breed vergeten was. Toch is het een opmerkelijke titel, aangezien het een actie / puzzelgame is in de stijl van Adventure of Lolo en Kickle Cubickle. Het is een redelijk zeldzaam genre, maar deze games staan vaak garant voor uren plezier.
Mole Mania was ontwikkeld door Nintendo in samenwerking met Pax Softnica. Dit teamwork resulteerde eerder nog in games als Balloon Kid en Wave Race op hetzelfde systeem. Opvallend is de rol van Shigeru Miyamoto als producer. Zijn liefde voor tuinieren is geen geheim en ik denk daarom graag dat de antagonist, boer Jinbe, op hem is gebaseerd. Je speelt in Mole Mania namelijk als Muddy Mole, die de grote velden van Jinbe helemaal kapot komt wroeten.
Muddy heeft daar overigens goede reden toe. Niet alleen is hij liefhebber van bloemkool, ook wil hij zijn ontvoerde familie redden. Ik krijg het idee dat Jinbe een familie van lieve molletjes ontvoerde om zijn velden te beschermen, maar als mol zijnde ben je natuurlijk niet bewust van het feit dat je iemand zijn tuin aan het ruineren bent.
Het spel is opgedeeld in 8 werelden. Elke wereld bestaat uit meerdere schermen en elk scherm is een puzzel op zich. De opdracht voor Muddy is altijd hetzelfde: ros een ijzeren bal door een muurtje om naar het volgende scherm te gaan. Dat klinkt eenvoudig, maar is het natuurlijk niet. Niet alleen zitten de levels vol met monsters, maar er liggen ook veel obstakels tussen je bal en de uitgang.
De meest voorkomende obstakels zijn gaten in het speelveld. Muddy kan hier makkelijk overheen lopen, maar je bent je bal kwijt zodra deze in de aarde zakt. Dat is natuurlijk niet de bedoeling en daarom moet je vaak gebruik maken van items verspreid over het speelveld. Veel voorkomend zijn tonnen waarmee je gaten kunt vullen. Deze moeten echter wel met voorbedachten rade geplaatst worden, want ze blokkeren ondergronds je pad.
Ondergronds? Jazeker, Muddy zal voor een succesvolle oplossing geregeld ondergrond moeten duiken. Hier kan je naar eigen inzicht door de aarde wroeten en kom je meestal geen vijanden tegen. Zolang er bovengronds geen obstakels liggen kan je overal op het scherm weer naar boven komen. Op deze wijze kan je nieuwe gebieden bereiken en op strategische plaatsen kuilen achterlaten.
Tijdens het opmerkelijk lange avontuur zal je ook nog vaak in aanraking komen met zaken als buizen die je kan verplaatsen, pijlen die je bal in een bepaalde richting schieten en zware objecten die je beperkt kan schuiven. Deze zaken in combinatie met het duale speelveld zorgen geregeld voor een pittige uitdaging, wat het vinden van de oplossing des te bevredigender maakt.
Mocht je liever in de winter spelen dan ’s zomers in je achtertuin dan is er altijd nog Super GameBoy ondersteuning. Dit voegt op zich weinig toe, hoewel de karakteristieke sprites wel beter tot hun recht komen op een groot scherm. Op de sprites na stelt Mole Mania visueel echter weinig voor. Achtergronden worden vaak hergebruikt en animeren niet eens. Gelukkig maakt dat uiteindelijk niet
veel uit, want alle knowhow had men duidelijk aan het leveldesign besteed.
Een korte blik op Marktplaats wijst uit dat een losse cartridge je tweedehands niet veel zal kosten, hoewel het ook verkrijgbaar is voor de 3DS Virtual Console. Scheelt in ieder geval kopzorgen over savebatterijen die niet meer werken. Het is ongeacht het systeem waar je het op speelt een schoolvoorbeeld van een uitstekende handheldgame, volledig aangepast aan het medium. De actie is langzaam, de levels zijn talrijk en er is een praktische savefuntie die automatisch je voortgang opslaat.
Dat het ook nog eens een van de weinige games in het genre van Adventure of Lolo is is natuurlijk mooi meegenomen. Mole Mania test zowel je ruimtelijk inzicht als puzzelvermogen en is perfect voor die clichématige zomermomenten waarop je zou moeten gamen! Een aanrader.
Welke handheldgame speel jij deze zomer?