Voordat ik begin met allerlei artikelen of nieuwtjes te publiceren voor Retrokings is het een goed idee om mezelf eens proper te introduceren. De naam is Mr. Mouse (alias Mike Zuurman), een “handle” die ik al gebruik sinds de dagen van de Commodore 64 scene.
Scene? Dat zit zo. Toen ik een jaar of 8 was kreeg ik – na lang zeuren en sparen – een Commodore VIC-20 (5K RAM). Ik kocht deze voor 200 gulden van mijn neef, die zelf een Commodore 64 ging aanschaffen: het nieuwste van het nieuwste in 1982! Terwijl ik thuis mijn eerste stappen als gamer zette met spellen als Adventureland op de VIC, was ik ook vaak te vinden bij mijn neef om op die te gekke nieuwe computer te spelen. Ik herinner me een moment dat het hoogzomer was, iedereen in de plassen en zwembaden lag te baden, maar wij binnen zaten te gamen. Tot genoegen van de ouders was het op een moment zó warm, dat de trafo van de C64 oververhit raakte en de C64 niet meer wilde opstarten. En wat deden we? Toch maar naar buiten in korte broek handdoek en zwemspullen onder de arm, op de fiets naar de vrienden in het zwembad? Natuurlijk niet! We deden wat iedere gamer zou doen: je trafo koelen. Verlengkabel naar de kelder, TV en computer daar ook naar toe, en presto! Zittend op een aardappelkist kun je ook prima Commando spelen. Een oom van me had in dezelfde periode trouwens een ZX Spectrum, waar we ook veel te vinden waren. Ik heb bijvoorbeeld het excellente Saboteur uitgespeeld daar!
Hoewel ik na mijn VIC20 een MSX1 kocht (Philips VG-8020), omdat dit “de standaard” zou worden, en later nog een MSX2 (Philips VG-8235), bleef de C64 trekken. Ik verkocht mijn MSX spullen en speurde de lokale Huis aan Huis af voor computer advertenties. Zo kwam ik dan aan mijn eigen C64 set. Met een paar vrienden van de middelbare school begonnen we te programmeren en eigen software te maken. We zagen in intro’s (stukjes voorafgaand aan spellen gemaakt door “crackers”) dat er een grote scene aan het ontstaan was en daar wilden we bij horen. Na een tijd aanrommelen begon ik me meer te richten op het maken van C64 muziek (SID chip) en mijn maat (Mr.Ammo) op graphics voor onze groep XeNTaX. “Toxic Waste” was een muziek demo dat draaide op mijn muziek en het Duitse Blaze vroeg ons aan de hand daarvan om bij hun groep te komen. Blaze maakte een scene blad op floppy (uiteraard) genaamd “Addybook”, waarvoor ik SID muziek dat composers mij stuurden ging reviewen. Ondertussen bouwden we aan XeNTaX als muziekgroep en hadden we muzikanten uit Europa en Australie in ons midden. Denk aan 1991 / 1992, toen de muur nog maar net gevallen was, maar de C64 scene al bijna 10 jaar lang geen grenzen kende. Contact in de scene ging via floppy’s (snail mail) en modem (BBS). Als Swapper/Spreader had je de taak om als PR persoon de releases van je groep te delen met de scene en Mr.Ammo had dan ook meer dan 200 contacten, als swapper van XeNTaX en Blaze. Sceneparties, zoals de befaamde Venlo-meetings, waren gatherings of sceners waar van alles werd uitgewisseld en die ook werden gebruikt om de nieuwste demo’s en tools te releasen.
In 1993 stapte ik uit de scene, om me te gaan richten op mijn Biologie studie, maar XeNTaX hield ik in de lucht als PC groep (muziek en programma’s), na een korte periode op de Commodore Amiga. Mijn eerste PC was een Pentium 75. Na componeren van muziek op de PC (middels Fasttracker 2) en het schrijven van verschillende software in Turbo Pascal, Turbo C en Assembly, begon ik in 1997 aan een tool om makkelijk geluiden en graphics in PC games te kunnen veranderen. Dit werd MultiEx (van Multi-Extractor) in DOS. Multiex was een command-line tool dat draaide op het speciaal ontworpen MexScript, om via een paar regels script bestandsformaten van nieuwe games te kunnen ondersteunen. Ondertussen had ik gewerkt aan een eigen soort Norton Commander (voor de kenners een begrip) en bouwde dat vervolgens om tot GUI voor MultiEx. En zo had ik dan MultiEx Commander. In 2001 begon ik dat project opnieuw om er een Windows versie van te maken. Oorspronkelijk maakte dat nog gebruik van de DOS versie van multiex, maar later schreef ik ook dat from scratch voor Windows. XeNTaX zette het Game File Format Central en het Game Research Forum op. Hoewel ik nog heel af en toe een update maak van het huidige MultiEx Commander is het forum alive and kicking, met een hechte community.
Als gamer ben ik, zoals je las, al bezig sinds 1982 op verschillende platforms: VIC20, C64, MSX1, MSX2, ZX Spectrum, Commodore Amiga, PCs (286, 386, 486, Pentium etc.), Gameboy Advance, Atari 800 XL, DS, DSi, 3DS, Wii, WiiU, PS2, PS3, PSP, Xbox360, Vita, iPad, Android. Momenteel heb ik een breed scala aan gaming platforms, waaronder ook nog steeds de C64 en ZX Spectrum.
Als gaming-auteur schreef ik voor de scene in Addybook, voor het Nederlandse blad PC Zone Benelux een aantal freelance artikelen (naast newsposter en moderator voor hun website), newsposter voor Gamedrome, een blauwe maandag voor Gamert, en publicaties onder eigen naam (zoals Mobygames: Quantify Me, en recent Metacritic: Quantify Me). Mijn wetenschappelijke publicaties en proefschrift niet meegerekend.
Wat kom ik dan brengen voor Retrokings? Wel, wat te denken van een aantal interviews met de NL scene toppers die faam maakten met hun games, muziek en scene demos? Specials over de demoscene in het algemeen? Recensies van de top games op alle 8-bit homecomputer platforms? Testen van nieuwe hardware voor dezelfde oude platforms? En natuurlijk de laatste nieuwtjes op het gebied van Retro. Je kunt het zo gek niet bedenken.