Er zijn zoveel leuke platform games en dit is er zeker één van. Maar Mr. Robot heeft een bijzondere verrassing in petto waardoor je deze game blijft spelen…
Mr. Robot and his Robot Factory is uitgebracht in 1984 voor de Commodore 64, Apple II en Atari 8-bit computers. Het spel bevat 22 schermen met een oplopende moeilijkheidsgraad. Je bestuurt Mr. Robot en zijn missie is om alle “power pills” die in de vloer zijn verstopt binnen de beschikbare tijd op te pakken, door er overheen te lopen. Ondertussen moet je goed uitkijken voor lopende vuurtjes en dat je niet van een te grote hoogte valt.
Magneten, trampolines, transportbanden…
Het level design van Mr. Robot is zeer gevarieerd door de grote hoeveelheid spelelementen die erin zijn verwerkt; Mr. Robot loopt over gewone platformen met of zonder power pills, maar ook over bommen die ontploffen zodat hij bepaalde routes maar één keer kan afleggen. Er zijn transportbanden die Mr. Robot’s bewegingen versnellen of vertragen. En trampolines maken het mogelijk om van grote hoogte naar beneden te springen. Of je neemt de trap, lift of de brandweerpaal. Verder zijn er nog magneten die ervoor zorgen dat Mr. Robot door magnetisme extra ver kan springen. En had ik de teleport-punten al genoemd? De mogelijkheden lijken eindeloos en de 22 schermen maken er goed gebruik van.
De F3 knop
De Commodore 64 versie van het spel bevat de mogelijkheid om van scherm te wisselen met de F3 knop. Je kunt dus aan elk willekeurig scherm beginnen. Enerzijds is dit jammer, het vermindert de motivatie om een scherm uit te spelen aanzienlijk: je weet toch al wat je in het volgende scherm staat te wachten. Aan de andere kant krijg je wel een goede indruk van de mogelijkheden van het spel. Die indruk kan van pas komen als je aan de slag gaat met het leukste deel van Mr. Robot: zijn Robot Factory!
Bouw je eigen levels
De Robot Factory is echt de kers op de taart. Met de Robot Factory kun je namelijk je eigen levels bouwen en opslaan, om deze vervolgens te spelen en te kijken of die bizarre maar geniale constructies die je hebt bedacht wel echt speelbaar zijn. Je hebt alle spelelementen tot je beschikking en je kunt in totaal 26 levels opslaan. Het leukste is natuurlijk om je creaties uit te wisselen met retrovrienden. Ondergetekende heeft een heus RetroKings level gebouwd:
De R is de startpositie van Mr. Robot. De A is de positie waar een vijandig vuurtje woedt. En het woord “kings” bestaat uit energiekubusjes; als je deze pakt zorgen ze voor een energieveld rondom Mr. Robot waarmee hij een vuurtje kan doven. Onderin staat je “werkbalk” met alle mogelijke elementen. Nog vragen? Aan de slag!
Denk jij dat je alle power pills in dit RetroKings level kunt pakken? Laat het weten!