De kruitdamp hangt in de lucht, kogels vliegen je om de oren, dit is de Western game Gun.Smoke. Deze klassieke arcade shooter van Capcom is alleen geschikt voor echte cowboys!
Gun.Smoke is naar zo’n beetje ieder denkbaar systeem geport zelfs tot aan de PlayStation 3 en Xbox 360 aan toe, als onderdeel van Capcom Arcade Cabinet. Voor deze review speelde ik de NES versie uit 1988, Yeeeehaw!
Gun.Smoke begint geheel in de Western stijl van het spel met een cutscene, waarin onze held op filmachtige wijze – met de zon aan de horizon – arriveert in Hicksville. In deze arcade shooter speel je als Billy Bob, deze ‘Clint Eastwood’ heeft de heldhaftige taak een dorp te redden wat wordt geterroriseerd door leden van de Wingates bende, dus snel aan de slag om Hicksville te bevrijden uit de klauwen van deze schurken!
Schiet sneller dan je schaduw
De gameplay van Gun.Smoke is erg simpel, je loopt en schiet ondertussen alles neer wat je tegenkomt. Traditiegetrouw dien je in elk level af te rekenen met een eindbaas. De graphics en gameplay hebben veel weg van een andere Capcom arcade klassieker, Commando, dat twee jaar eerder verscheen. Echter is die game meer op close combat gericht en kan je alle kanten op lopen, terwijl je in Gun.Smoke alleen naar voren kan lopen in een automatisch scrollend scherm en afstand moet houden van je vijanden. Je kan in deze verticale shooter alleen diagonaal of recht naar voren schieten.
Aan het begin van ieder level krijg je een ‘Wanted Poster’ te zien. Hierop staat een afbeelding van de baas en zie je zijn naam en speciale aanval. In elk level stormen allerlei vijanden op je af die je zo snel mogelijk moet uitschakelen. Ze belagen je vanuit alle kanten en elke vijand heeft zo zijn eigen bewegingspatroon met bijbehorende aanvallen. Zo springen ze vanaf de daken van een Saloon, een General Store of verschuilen zich achter ramen, rotsen of bosjes. Onderweg kan je in kisten en tonnen upgrades vinden door ze aan flarden te knallen. Door het aantrekken van cowboylaarzen gaat je bewegingssnelheid omhoog, een geweer verlengt de vuurafstand van jouw projectielen. Verder is er een soort Mario-achtige ‘Pow’-bom waarmee alle vijanden in het scherm in één keer een tragische dood vinden en kan je speciale sporen vinden voor tijdelijke onoverwinnelijkheid. Soms vind je een paard, daarmee kan je twee keer extra worden geraakt. Het onfortuinlijke paard sterft en jij gaat weer te voet verder.
Goudkoorts
Naast het schieten van tegenstanders is ook het verzamelen van geld iets waar je op moet letten. Je punten zijn in deze game je geld, dus hoe meer dollars je spendeert, hoe lager je eindscore is. Vijanden laten kogels en zakken geld vallen, maar je krijgt al dollars (punten) als je ze omlegt. De bazen van het spel hebben een mooie geldprijs op hun hoofd staan, dus daarmee kan je flink bijverdienen. Met je opgespaarde dollars kun je van behulpzame dorpsbewoners, die je onder weg tegen komt, nieuwe schietijzers en upgrades kopen zoals een shotgun voor een ‘spreadshot’, een magnum met sterkere kogels en een machinegeweer dat in een razend tempo kogels afvuurt. Van deze zelfde mensen kun je soms ook een ‘Wanted Poster’ kopen. Deze heb je nodig om de baas van het level te bereiken, lukt het je niet om voor het einde van een level zo’n poster te kopen, dan begint het level opnieuw in een ‘loop’. Zo kun je alsnog genoeg geld bij elkaar sparen om die begeerde poster te kopen, maar je moet dan dus wel het level opnieuw doorlopen. Let er dus goed op dat je niet te snel al je geld aan wapens en kogels uitgeeft. Er bestaat ook een kans dat je de ’Wanted Poster’ in een tonnetje kan vinden, maar dat zijn uitzonderingen.
Door dit unieke geld / punten systeem krijgt deze simpele shooter toch een bepaalde laag van diepgang. Het is aan jou om te bepalen welke wapens je het beste kan gebruiken in bepaalde situaties, of dat je met slechts pistolen zo snel mogelijk voor de ‘Wanted Poster’ gaat. Je moet overigens uitkijken welk wapen je hebt geselecteerd, verlies je namelijk een leven dan verlies je ook het wapen en dien je het dus opnieuw te kopen bij een dorpeling.
Cowboys, indianen en ninja’s
De NES versie van Gun.Smoke heeft maar zes levels. We hebben hier dan ook te maken met een afgeslankte versie van het origineel in de arcadehal, waarin tien levels zitten. Toch is de gamelengte lang genoeg om te blijven boeien. Hiervoor zijn er voldoende variërende omgevingen en vijanden aanwezig. Naast de bandieten de je te lijf gaan met geweren en dynamiet, kom je ook indianen tegen die je aanvallen met bijlen en bogen, en in een later level word je opgewacht door ninja’s op een plek die ‘Death Mountain’ heet. (Heeft overigens niets met de Zelda-serie te maken, wat ninja’s überhaupt in de V.S. hebben te zoeken weet ik ook niet, maar wat maakt het uit!) Het spel is makkelijker en natuurlijk veel minder prachtig dan de geweldige arcadeversie. Toch zien de kleurrijke eerste generatie 8-bit NES graphics er erg aantrekkelijk uit. De NES muziek – overigens speciaal voor deze versie gemaakt – en hoewel we niet te maken hebben met de meest indrukwekkende chiptunes, past het geheel toch erg goed bij de omgevingen en dragen ze bij aan de juiste Westernfilm sfeer van het spel.
Gun.Smoke is een erg simpele, maar zeer verslavende game. Als je enthousiast bent geraakt om deze NES versie uit te proberen, dan zou ik zeker ook eens uitkijken naar de originele arcadehal versie.
Houd jij van Western films? Of zoek je gewoon een goede, niet belachelijk moeilijke arcadeshooter? Speel dan zeker eens een potje Gun.Smoke!