Insomnia is een kickstarter project van indiegame ontwikkelaar, Studio MONO. Op het moment van schrijven heeft de kickstarter haar minimale doel van $70.000 weten te bereiken. En terecht, want de game is de investering zeker waard. De old school RPG gameplay en het indrukwekkende post-apocalyptische universum wat de makers hebben gecreëerd zorgen voor iets unieks in de drukke wereld van indiegames.
Het verhaal van Insomnia speelt zich af op een gigantisch, half verlaten, ruimte station genaamd: The Ark. Het station legt al eeuwen lang, langzaam koers naar een planeet die alleen bekend is met de naam: Evacuatie punt. Het enorme ruimteschip wordt bewoond door de Nomads, een volk wat een paar honderd jaar eerder haar thuisplaneet moest ontvluchten. De planeet werd verwoest door de oorlog tussen de Republiek van Noma en het SORG regime. Het overgrote gedeelte van het station is een verlaten woesternij en wordt simpelweg “The Dump”genoemd. De Nomads leven in de laatste 400 jaar in de “Manned Sector”. Daar leven zij nog altijd met de angst voor de SORG die hun thuisplaneet vernietigden. Hun enige hoop is hun evacuatie planeet te bereiken en om daar een nieuwe beschaving te starten.
De sfeer van deze game deed mij sterk denk aan games als Fallout en Bioshock. De dieselpunk wereld van hergebruikt schroot en Mad Max-achtige taferelen laten ook dit keer weer zien waar de zelfvernietigende aard van de mensheid toe in staat is. In deze duistere wereld speel jij met een Nomad die is ontwaakt uit een ‘cryosleep’. Je moet zien te overleven in deze wereld, en erachter komen welken fouten men in het verleden heeft gemaakt.
Met zoveel mogelijkheden krijg je slapeloze nachten
De RPG is een ‘sandbox’ wereld waarin NPC’s hun eigen dagelijkse bezigheden zullen hebben en waarin genoeg willekeurige gebeurtenissen en ontmoetingen met vijanden zullen gebeuren. De game is ook in co-op te spelen en zal ‘close combat’ en ‘long range’ wapens bevatten. Het wordt een echte diepgaande RPG met honderden ‘skills’ en ‘abilities’, tonnen aan ‘gear’ en meerdere classes waaruit je kan kiezen. De retro-futuristische wereld zit vol met vijanden en gevaren, legers van de SORG en de Noma republiek, gangen vol met valstrikken en puzzels, en mensen die in deze donkere wereld proberen te overleven. Deze gameplay en de non-lineaire quests en sidemissions moeten voor een enorm gevoel van vrijheid in deze gamewereld zorgen, het diepgaande dialoogsysteem draagt hier ook nog eens aan bij. De mainquest moet ongeveer voor 15-20 uur aan gameplay zorgen, zonder sidequests. Het doel van de makers van de game is om later nog volgende episodes aan de game toe te voegen die ieder nog zo’n 3-6 uur aan gameplay gaan toevoegen.
Vechten, gearen, craften
Je ontwikkelt jouw character niet met een level-systeem, waardoor je eindeloos vijanden moet gaan grinden. Het werkt meer zoals bij Fallout; hoe vaker je een bepaalde vaardigheid gebruikt, hoe beter je erin wordt. Je zult jezelf bijvoorbeeld kunnen trainen in wapenskills (handguns, ballistics, close combat, heavy weaponry), of voor de Handige Harry’s (mechanics, electricity, medicine, survival). Je kunt je in elke skill ook nog eens op verschillende zaken specialiseren, een voorbeeld, bij Medicine kan je met de Anatomy Knowledge extra damage doen, ook in critical hits. Er zit ook een ‘crafting’ systeem in het spel, waarmee je ook je ‘gear’ kan aanpassen en verbeteren.
Het systeem moet je echter niet verwarren met bijvoorbeeld Diablo. Je moet nadenken wat je doet, want elke move die je uitvoert kost Stamina. Als je Stamina op is moet je character rusten, anders zal hij niet meer zo effectief zijn handelingen verrichten. Een harde klap geven kost ook langer tijd en meer energie dan een vlugge prik geven met een mes, maar zal ook meer schade doen. Alles is echter wel gewoon in real-time, dus je zult vlug moeten handelen. Je moet dus keuzes maken, kies je voor een zwaar bepantsert harnas, dan loop je als een logge tank. Of houd jij meer van de stijl van een dief, die met een gewaad liever op snelle wijze of op afstand te werk gaat. Deze game geeft eindeloos veel mogelijkheden.
Download de demo
Er is nu voor iedereen een korte techdemo te downloaden op de kickstarter pagina van Insomnia. Hier is ook meer informatie over de game te vinden en kan nog geld worden gedoneerd om voor nóg meer content voor de Insomnia te zorgen. Met de demo kun je zelf alvast een indruk krijgen, hoe de game qua sfeer en gameplay zal aanvoelen. Je kunt alleen wat wapens tegen een training dummy gebruiken, maar je ziet dat de indiegame ontwikkelaar goed op weg is om van deze kickstarter een enorme toffe game te maken die ik nog wel eens een echte hit zie worden. Studio Mono hoopt in november of december een volwaardig speelbare demo uit te brengen waarmee je al een aantal uur van de game zal kunnen spelen. Ik kijk hier al zeer naar uit, want de grafische stijl en de gameplay van Insomnia heeft mijn nerdhart al veroverd.
Wij mochten van Studio MONO alvast deze screenshots en artwork met onze bezoekers delen:
Denk je dat Insomnia een toffe game gaat worden?