Iedereen kent Raptor: Call of the Shadows, die explosieve shooter van Apogee, omdat iedere zichzelf respecterende PC gamer ‘m halverwege jaren 1990 op z’n PC had staan. In de eerste plaats natuurlijk omdat het een toffe shooter is…
Shareware
Games werden in de eerste helft van de jaren 1990 succesvol verspreid via shareware. Je kreeg dan het eerste deel van een game gratis, maar als je meer wilde, moest je daarvoor betalen. Met het opkomende internet gingen shareware games als een lopend vuurtje rond. Met minimale inspanning en marketingkosten konden kleinere gamestudios op deze manier hun games aan de man brengen. Zo kon je dus ook gratis het eerste deel – de Bravo Sector – van Raptor spelen, bestaande uit 9 levels. Wilde je echter de Tango Sector en de Outer Regions gaan verkennen, met bijhorend nieuw wapentuig, dan moest je daarvoor de credit card van papa en mama zien te ritselen.
Call of the Shadows
Waar die ondertitel op slaat weet bijna niemand, maar wat je wel snel te weten komt is dat wanneer je niet behendig genoeg bent of vergeet te schieten, je heel snel aan de schaduwkant van het leven belandt. Je bent dan, zoals men dat ook wel noemt, dood. Bij Raptor: Call of the Shadows heb je maar één leven en dat eindigt als je shield op is. Gelukkig verdien je centjes met het neerknallen van je vijanden en met die centjes kun je tussen de levels door nieuwe energietjes voor je shield kopen. En als je centjes overhoudt, kun je misschien ook nog een toffe nieuwe gun aanschaffen. Of een stel raketten, waarvan je er zoveel krijgt dat ze gewoon niet op gaan. Er zijn 2 soorten wapens: “always equipped” en “selectable”. De eerste categorie doet het altijd (en daar wil je je Raptor dus ook zo snel mogelijk mee volproppen), van de tweede categorie kan er maar één tegelijk actief zijn; je kunt het actieve wapen selecteren met de ALT knop. Zoek dus naar een combinatie van 2 “selectable” wapens, om er snel tussen te kunnen schakelen.
Beste DOS shooter ooit?
Raptor: Call of the Shadows heeft een uitstekende reputatie. Het is ook best een goede shooter. De gameplay is snel, de explosies zijn heftig en talrijk en ieder level heeft een toffe eindbaas. De strijd om verder te komen is intens, en stapje voor stapje hark je de poen binnen om nieuwe wapens te kunnen kopen. Wapens upgraden is een noodzaak. In hogere levels red je het met je chaingun gewoon niet meer. En dat geeft je een duidelijk doel. Toch zijn er ook wat minpuntjes. Als je alle levels eenmaal gespeeld hebt en de meest krachtige wapens bezit, is er geen lol meer aan. De levels en aanvalspatronen van je vijanden zijn namelijk altijd hetzelfde. Ook kan je zoveel extra shields kopen dat je in de lagere levels, in combinatie met de Laser Turret, niet eens meer hoeft uit te kijken waar je vliegt. En die gele projectielen van je tegenstanders hebben op een gegeven moment een dusdanig hypnotiserend effect dat die hele game aan je voorbij gaat. Sterker nog, als je je ogen dicht doet na een spelletje (of 10), zie je die gele bolletjes nog steeds voorbij flitsen. En waar is die expansion pack, of op z’n minst een vierde missie?
Tips van een pro
Als echte gamer heb je met Raptor één doel en dat is met moeilijkheidsgraad Elite de Outer Regions uitspelen. Dat is keihard werken en je moet bij het begin beginnen. Maar zelfs de eerste paar levels van de Bravo Sector zijn best pittig. Wapens upgraden moet je met zorg doen. Verkoop je een wapen, dan krijg je daarvoor maar de helft van de originele prijs. En tijdens een level kun je kapsules kapot schieten waar nieuwe wapens in zitten. Dus als je dat weet, wacht je nog even met kopen. Dit geeft je ook de mogelijkheid om snel veel geld te verdienen. Als je een level tussentijds stopt, verlies je het verdiende geld, maar de wapens die je hebt opgepikt behoud je wel gewoon en die kun je gelijk verkopen. In Bravo Sector wave 6 kun je vrij vlot aan het begin een stel Dumbfire raketten oppikken. Herstart het level, doe dat een paar keer, verkoop die handel en je hebt genoeg knaken om de Auto-Track Mini Gun te kopen. Dit is gelijk ook weer een minpuntje van de game, omdat het aanvoelt als een cheat. Wapens die je in ieder geval zelf NIET wil kopen zijn: Bomb, Dumbfire missile, Power Disrupter, Pulse Cannon en de Megabomb.
Easter Eggs & Fun Facts
Raptor: Call of the Shadows komt uit een tijd toen het maken van games vooral een leuke bezigheid was, en geen zoektocht naar het commercieel meest aantrekkelijke concept. Dat zie je terug in de Easter Egg die in het spel is gestopt. Start je het spel op één van de verjaardagen van de ontwikkelaars (12 maart, 16 mei, 28 augustus of 2 oktober), dan hoor je de begintune die gezongen wordt door het team dat Raptor heeft gemaakt. In sommige levels van de Bravo Sector word je belaagd door apen die tientallen kokosnoten naar je toe slingeren. Het geluid dat die apen maken is ook door de makers ingesproken. Of wat dacht je van gigantische killer koeien, die met een laser en raketten zijn uitgerust in de Tango Sector? In de Outer Regions kom je het moederschip tegen uit de film 2001: A Space Odyssey. Je kunt deze Easter Egg ook op een andere dag starten door in het level selectiescherm het linker knopje helemaal donker te maken en de knoppen onder de rode vierkantjes in te drukken. Je hoort dan een soort kortsluitingsgeluid als je een level start. Dit werkt alleen in de DOS versie van Raptor.
Aan de slag!
Klaar om deze klassieker weer eens te spelen? Of heb je Raptor nog nooit gespeeld? Je kunt de game voor PC downloaden via Gog.com. Of als je een iPhone hebt, check ‘m in de App Store! Of bekijk eerst hoe het moet volgens Dosgamert op Youtube! Aan de slag!