Wario is één van de herkenbare characters van de Mushroom Kingdom. Hij verscheen voor het eerst voor in Super Mario Land 2: The 6 Golden Coins, waarin hij Mario’s kasteel overnam en Mario buiten sloot. Niemand weet waar hij vandaan komt, het enige wat wij van hem weten is dat hij alleen slechte eigenschappen bezit en dat hij bijna dezelfde naam als Mario heeft. Wario is overigens een Japanse woordgrap. Het is het combinatie van het woord Warui ‘’slecht’’ en Mario. Wat nog vreemder is dan dat, Wario heeft vrij wel direct nadat hij in bestaan is gebracht zijn eigen gameserie gekregen. De Super Mario Land serie eindigt bij deze en de Wario Land serie was klaar om te beginnen. Maar de vraag is natuurlijk: Is deze game rijk aan verborgen schatten? Of is deze game een arme schooier?
Piraten en schatten
Wario Land kwam uit op 13 mei 1994 en was een commercieel succes, het spel verkocht wereldwijd 5.19 miljoen exemplaren en wordt gezien als één van de succesvolste en beste games voor de Game Boy. Gamesbladen in die tijd gaven het spel gemiddeld een hoog cijfer van ongeveer een 8. Zelfs toen het spel werd uitgebracht op de Eshop gaven de spelers nog steeds hoge cijfers aan het spel.
Het verhaal van Wario Land begint waar de plot van Super Mario Land 2 eindigt. Wario is door Mario verslagen en is uit zijn net veroverde kasteel uitgegooid. De koppige Wario is nog steeds zuur op de afloop van SML2 en blijft oefenen om zo gemeen mogelijk te zijn. Op een dag herinnert hij zich dat volgens geruchten, de piraten van Kitchen Island een gouden beeld van prinses Peach hebben gestolen en Mario is op zoek naar dit beeld. Dit zette Wario aan het denken. ‘’ Als ik het standbeeld eerst vind, dan kan ik een gigantisch geldbedrag voor het beeld krijgen. En zo kan ik een VEEL groter paleis kopen dan dat stomme kasteel dat Mario op dit moment heeft. ‘’ Dit samen met het goud en schatten van de piraten zette de gierige geldwolf Wario natuurlijk aan het werk. Zonder aarzelen en zonder na te denken, vertrekt Wario naar het Keuken eiland om het gouden beeld te eerder te vinden dan Mario.
Door limieten van de Game Boy, kon je dit verhaal alleen lezen in de handleiding in het spel zelf. Jammer, want dit legde voor mij wel een aantal dingen uit de je anders niet komt te weten. Namelijk waar je bent, wat het doel is en wie je tegenstanders zijn. Wat ook jammer is dat het verhaal eigenlijk best komisch is, en het is iets wat wij toen niet hadden verwacht van Nintendo. Want volgens mij is het de eerste keer dat wij als de slechterik spelen in een Nintendo game. Want zijn plan is puur gericht op zijn eigen bankrekening…
Wario’s hoedenplank
Zoals de meeste spellen van de tijd, Wario Land is een platformer met het doel om van het begin naar het eindpunt van het level te lopen. Net zoals Mario kan Wario springen op het hoofd van zijn vijanden om hun te verslaan. Wario heeft ook de mogelijkheid om met zijn kracht, vijanden te verslaan door tegen hun aan te beuken. Wario kan net zoals Mario beschikken over speciale krachten zodra de bijbehorende upgrade (hoed) wordt opgepakt. Hieronder staan de drie verkrijgbare power-ups en wat je ermee kunt doen:
Stier Wario: Kan blokken in één keer in kapot beuken. Door te springen en vervolgens omlaag te drukken kun je alle vijanden op het scherm tijdelijk verlammen door een aardbeving met Wario zijn dikke reet te veroorzaken. Zo kun je vijanden makkelijker aanvallen. Als je het plafon met een sprong kunt aanraken dan kan je met je hoorns blijven hangen aan het plafon.
Draak Wario: Draak Wario verliest de mogelijkheid om te beuken maar krijgt daarvoor in de plaats de optie om voor een korte tijd vuur te spugen. Hiermee kun je blokken makkelijker vernietigen en vijanden makkelijker aanvallen (ook werkt dit onderwater!).
Jet Wario: Door te beuken als je Jet Wario bent kun je voor een tijd vliegen. Je beukkracht blijft nog wel hetzelfde ( Je kunt wel onderwater beuken). Naast dit ben je ook sneller en kun je hoger springen dan normaal.
Aan het eind van elk level kan Wario kiezen uit 2 verschillende minigames. Bij eentje kan hij extra levens winnen, maar moet hij geld inleveren om dit te kunnen doen. Bij de andere kan hij zijn geldbedrag dat hij heeft gewonnen verdrievoudigen! Maar ook 3 keer halveren als je pech hebt. Wario moet dit alles masteren om zijn avontuur in goede orde te laten leiden.
De krachten die Wario bezit moet je vaak tussen wisselen, of je moet een bepaalde kracht hebben om extra goud te vinden, of geheime ingangen te openen. Jammer genoeg is één kracht min of meer nutteloos. En dat is de Draak kracht. Jet Wario is namelijk bijna in elke situatie beter dan Draak Wario. Je gebruikt de power-up niet echt om de vijanden te verslaan. Je gebruikt de krachten juist vaker om blokken te vernietigen op plaatsen waar je anders niet bijkomt. In het algemeen ben ik te tevreden over het gebruik van de power ups.
Het spel lijkt in de eerste instantie simpel, wellicht een beetje te simpel. Met de Jet kracht kun je makkelijk over grote gedeeltes van het level heen vliegen en met Stier Wario kun je iedereen op het scherm constant laten bevriezen. Het lijkt een eitje dus… Maar……
It’s all about the money
Het interessante van Wario Land is namelijk dat het hoofddoel niet alleen is om het standbeeld te vinden, maar ook om ze veel mogelijk geld te verzamelen. Welk einde je krijgt, hangt namelijk af aan de hoeveelheid geld je aan het eind van de rit je in totaal op je rekening hebt staan. Het spel is voor het grotendeels om dit principe heen ontworpen. Laat ik een aantal zaken opnoemen.
Het Checkpoint systeem/ Einddeuren: Als je dood gaat in het spel moet je het hele level opnieuw doen. Behalve als tien muntjes inlevert bij een van de checkpoints. Maar als je dit doet krijg je minder geld aan de eind van het level. Ook moet je bij sommige levels tien muntjes in leveren aan het eind van het level.
Het Geld bonus spel: Aan het einde van een level krijg je de optie om je geld te verdubbelen. Je hebt drie pogingen om je geld te verdubbelen. Maar als je het verkeerde koord kiest, dan wordt jouw geld gehalveerd. Je mag stoppen met de mini-game wanneer je wilt. Maar wil je een groot geldbedrag krijgen, dan zal je vaker moeten gaan gokken.
Vijanden verslaan: Als je op vijanden springt dan krijg je geen geld. Maar als je tegen ze aan beukt dan krijg je wel één muntje. Natuurlijk is één muntje niet veel, maar dit soort zaken levert uiteindelijk veel op. Ook zijn er aparte vijanden waarje meer geld van krijgt als je een bepaalde actie uitvoert of hem zo snel mogelijk verslaat.
Schatten verzamelen: Om jouw geldbedrag aanzienlijk te kunnen verhogen, kan je het beste zoeken naar alle veertien schatten die in het spel zijn verstopt. Maar deze zitten vaak goed verstopt en je hebt een sleutel nodig om de schatkamer te betreden. Naast dat moet je minimaal normale Wario zijn om de schatkist te kunnen openen.
Dus dit subdoel zorgt voor enige diepgang in een spel die vrij simpel lijkt te zijn aan de oppervlakte. Maar dat is niet het enige, want het spel heeft nóg meer te bieden.
Secrets Galore
Naast het verzamelen van geld en van punt A naar punt B lopen zijn er ook nog een aantal zaken meer die ik specifiek wil benoemen:
Geheime levels: Er zijn genoeg verborgen levels beschikbaar in Wario Land. Vaak is het zo dat de schatten in deze levels zitten verstopt. Je kunt zien in welk level een tweede einde heeft aan het bolletje op de map.
De Map wijzigt zichzelf: Op bepaalde punten in het spel verandert er iets op de mapscreen. Door deze veranderingen worden sommige al uitgespeelde levels anders. Bijvoorbeeld: je hebt een level aan het strand. Maar zodra de wijzing heeft plaatsgevonden, dan zit ligt dat level grotendeels onderwater. Dit is een leuk idee dat nog niet eerder in een Mario(Wario!) spel was voorgekomen. Er zijn jammer genoeg niet te veel levels die hier gebruik van maken. Maar het is zeker een goed idee.
Kostuums hebben meer dan 1 functie: Ik had het boven ook al eerder vermeld. Maar ik weet niet hoe vaak ik een spel heb meegemaakt dat een power-up maar één ding doet en maar voor één ding gebruikt kan worden. Maar in dit spel heeft het vaak meerdere opties. Bijvoorbeeld de Stier power-up, in de latere levels heb je de mogelijkheid om aan lopende banden te blijven haken om zo geld te verzamelen, of naar geheime plekken te gaan. En zelfs de Draak kracht kan naast blokken ook vijanden onder water aanvallen.
De Muziek van Wario land is beetje apart. Het is niet zo catchy als in de andere Mario games. Het klinkt een beetje sloom/‘’derpy’’, wat tegelijk perfect past bij het karakter dat Wario is. Het zou niet de muziek zijn die ik iedereen zou aanraden om te luisteren. Maar dit juist briljant maakt, is dat het de muziek perfect geschikt is voor Wario’s avontuur. Dit past exact bij het beeld dat je van Wario hebt. De graphics zijn zeer goed voor zijn tijd met gedetailleerde grote sprites en rustige achtergronden op het Game Boy-scherm. Wel kan het er voor zorgen dat het net lijkt of het scherm veel te ver is ingezoomd. Maar dit is standaard voor de handheld waarvoor het was ontworpen.
Wario Land: Super Mario land 3 is na al die jaren nog steeds een goed spel. Ondanks de simplistische basis heeft het spel toch een behoorlijke diepgang voor een Game Boy-titel. Door levels die zichzelf wijzigen, goed doordachte power-ups, geheime levels en verborgen schatten blijft het spel je vers en aangenaam verrassen. Als je een fan bent van platformers en interesse hebt in goede Game Boy games, dan is deze game zeker een aanrader. Zeker omdat de game voor een prikkie is te vinden!