Wat zou jij doen als je een superheld was en je had één kans om een wereld overgenomen door robots te redden? We hebben het hier niet over vriendelijke robots, maar meer van het moordlustige soort. Peter-Paul neemt het voortouw, stroopt zijn mouwen op en pakt deze kans met beide handen aan. Letterlijk en figuurlijk want twee handen zal hij nodig hebben en veel…heel veel doorzettingsvermogen. Lees snel verder want games van dit kaliber worden niet meer gemaakt!
Robotron 2084
Iedereen heeft wel zijn favoriete game. Ik dus ook. Mijn favoriet is Robotron 2084 en waarom zal ik proberen uit te leggen. Robotron 2084 is een non-stop actie game vanaf begin tot aan het eind. Alhoewel eind…dit zul je waarschijnlijk nooit te zien krijgen. Robotron is moeilijk, lastig, oneerlijk, overrompelend, maar wat is het een juweeltje!
Vid Kidz
Eén van de ontwerpers van Robotron is genie: Eugene Jarvis. Eerder verraste hij arcadeliefhebbers al met Defender en Stargate. Jarvis heeft samen met Larry DeMar, Robotron in een tijdsbestek van zes maanden ontwikkeld! Ja, je leest het goed, zes maanden. Jarvis en DeMar vormden samen het bedrijf VidKidz. Voor de oprichting hiervan waren zij beiden werkzaam bij Williams Electronics. Robotron wordt beschouwd als de opvolger van Defender. Een andere titel waar de ontwikkelaars van Robotron hun inspiratie vandaan haalden is de game Berzerk. In Berzerk speel je een mens dat in een soort van doolhof aangevallen wordt door (daar zijn ze weer) robots. De stemmen van de robots in Berzerk zijn ontzettend retro en gaaf om te horen, maar dit even terzijde.
Dubbele joystick is dubbel plezier
Robotron was één van de eerste games die gebruik maakt van een dubbele joystick besturing en gelijk was dit een schot in de roos. Het verhaal achter het idee en de ontwikkeling van de dubbele joystick is erg bijzonder, maar hier later meer over. Met de linker joystick bestuur je de naamloze superheld. Geen naam, maar wel een held. Wanneer jij het op durft te nemen tegen een eindeloze stroom aan robots en tegelijkertijd de laatste mensen op aarde probeert te redden; dan ben je een held! De rechter joystick gebruik je om te schieten en dus is het gelukkig mogelijk om alle kanten op te vuren. Dit zul je ook nodig hebben want de robots komen ook daadwerkelijk van alle kanten op je afgestormd.
Auto-ongeluk
Zoals eerder vermeld is het idee en de ontwikkeling van de dubbele joystick besturing opmerkelijk. Nog maar net koud gestart met de ontwikkeling van Robotron had Eugene Jarvis de pech betrokken te raken bij een auto-ongeluk. Hierdoor moest zijn rechterhand in het gips worden gezet. Vanwege dit ongemak was het voor Jarvis (een groot gameliefhebber) onmogelijk om een vuurknop te bedienen en dus bedacht hij – mede geïnspireerd door Berzerk – de dubbele joystick besturing. Het eerste prototype van Robotron bestond overigens uit een printplaat met twee Atari 2600 joysticks als controllers!
Missie
Jouw missie klinkt kort en simpel, maar is het niet. Probeer te overleven in een kleine, beperkte ruimte en schiet hierbij alles neer wat in de weg staat. Alsof dit al niet lastig genoeg is dien je tevens de laatste overgebleven mensen ter aarde te redden van een wisse dood. Deze mensen bestaan uit een typisch Amerikaanse familie: papa, mama en zoontje Mikey. Ben je uit op een high score en daar draaide het vroeger toch écht om, dan is het zeker de moeite waard om deze mensen te redden want je krijgt er behoorlijke bonuspunten voor én die extra punten zorgen op hun beurt weer voor levens. Levens die je hard genoeg nodig zal hebben want Robotron is moeilijk, héél moeilijk!
Grunts
Eén van de briljante elementen uit Robotron is de kunstmatige intelligentie van de vijanden. Deze zullen jou sowieso al in groepen aanvallen en bestaan uit verschillende karakters met exotische namen, zoals de Electrodes, Grunts, Brains en Quarks. Bijzondere namen voor bijzondere vijanden. Allemaal hebben ze hun eigen kenmerken en aanvalspatronen. Neem bijvoorbeeld de Brains; zij proberen de nog levende mensen te hersenspoelen door het uitzenden van een soort ´wave´. Hierdoor slaan de ooit zo vredelievende mensen op hol als losgeslagen robots en jij mag vervolgens maar zien ze te ontwijken.
Instant Classic
De levels, genaamd Waves, lijken eindeloos. Het blijft maar doorgaan, echter vanaf wave 10 wordt het al dermate lastig dat je al snel het ´Game Over´ scherm te zien krijgt. Hierin schuilt dan ook gelijk de kracht van Robotron. Je krijgt als speler een behoorlijk kick om een wave – die onmogelijk lijkt om door te komen – met succes af te ronden. De geweldige non stop actie, de heerlijke besturing en de oldskool geluidseffecten maken wat mij betreft van Robotron 2084 een ware klassieker! Op Xbox Live Arcade (XBLA) is een geweldige versie van Robotron 2084 uitgekomen. Deze versie is in zijn geheel trouw aan het origineel, echter hebben de graphics hebben een lichte opfrisbeurt ondergaan. De besturing was vanwege de twee kleine sticks op de Xbox 360 controller uitstekend. Helaas is de XBLA versie niet meer verkrijgbaar, vanwege gedoe met rechten die op de game rusten.
Wil je toch genieten van Robotron dan kun je bijvoorbeeld een conversie van de game spelen op de Commodore 64, Atari 7800 of via één van de verzamelcompilaties die op diverse consoles verschenen zijn. Wil je echt genieten van de game, zoals de ontwikkelaars het voor ogen hadden, dan moet je de game toch echt op een originele Robotron 2084 arcadekast spelen. Begin dan alvast maar met sparen en heel goed zoeken. Ik koester die droom nog steeds.
Heb jij Robotron 2084 ook gespeeld? Laat het ons weten in de reacties!