Space Invaders Extreme retrogame review door gamejournalist Peter-Paul van Caam. Lees o.a. over aliens, gepimpte ufo’s en remakes.
Space Invaders Extreme
De afgelopen weken zat steevast de Space Invaders Extreme UMD in mijn PSP. Ja, ik ben nog steeds een groot liefhebber van de draagbare Playstation 2. Wanneer je dagelijks de treinforens uithangt, is de PSP een fijn gezelschap. Mijn liefde voor arcadegames ziet zo diepgeworteld dat zelfs mijn handheld eraan moet geloven. Soms hoor ik hem denken: ‘ik kan je grafisch veel meer laten zien dan dit hoor’…
Toch is Space Invaders Extreme (SIE) een stuk kleuriger dan zijn voorvader. Alhoewel met de gameplay van de klassieker niets mis is, begrijp ik dat de huidige generatie wel wat meer verwacht van een hedendaagse game. Maar ook daarin stelt SIE zeker niet teleur; meer snelheid, diverse wapens, bonusronden, ‘fevertime’ en eindbazen! Wanneer je een groep aliens van dezelfde kleur afknalt valt er een power up naar beneden. Hiermee worden je simpele kogels tijdelijk geüpgraded naar een laser, triple-shot of een kanonnade van bommen.
Iedereen zal zich de overvliegende UFO uit het origineel nog wel herinneren? Deze was toen ook al goed voor bonuspunten. Zo ook in SIE, alleen hebben we hier te maken met UFO’s in diverse kleuren. De aliens gaan met hun tijd mee en waarschijnlijk hebben zij nog weinig last van de ineengestorte economie? Bij het neerhalen van een UFO ontvang je sowieso bonuspunten, maar afhankelijk van de kleur kan het ook goed zijn voor een bonusronde. Bij één bonusronde mag je een kogel afvuren op een ronddraaiende carrousel van power-ups, afhankelijk van de uitkomst ontvang je een extra leven of staan de aliens tijdelijk stil. De leukste bonusronde is echter de ‘fevertime’ uitdaging. Hierin dien je een doel (bijvoorbeeld schakel tien vijanden binnen een bepaalde tijd uit) te behalen. Lukt dit, dan ga je over naar ‘fevertime’ ; je beweegt sneller, maar vooral beschik je over aanzienlijk meer vuurkracht. De UFO’s die tijdens ‘fevertime’ worden neergehaald brengen ‘jackpot punten’ (10.000) op. Helaas is dit geluk maar van tijdelijke aard en keer je alweer veel te snel terug naar je normale ouderwetse kogels.
Een andere in het oog springende verandering is de toevoeging van eindbazen. In veel gevallen is dit een uit de hand gelopen versie van aliencreaturen. Echt heel lastig is het niet om deze uit te schakelen. Verder beschikt het spel over verschillende routes die naar het einde leiden. Afhankelijk van je ranking aan het einde van een stage wordt jouw route verder uitgestippeld. Tenslotte is er nog een ‘chain meter’ toegevoegd. Deze is bij veel shmups terug te vinden en geeft je een mooie mogelijkheid om je score aanzienlijk te verhogen.
De besturing werkt uitstekend in combinatie met de d-pad op de PSP. Na een lange spelsessie voel je wel je ’trigger-finger’ maar dit mag de pret niet drukken. Je voortgang wordt netjes opgeslagen dus het is deze keer niet nodig om met 1 credit de game uit te spelen.
Ik heb mij enkele weken – met vooral korte spelsessies – ontzettend goed vermaakt met SIE. Inmiddels heb ik het spel uitgespeeld en ik mag wel zeggen dat ik er met een fijn gevoel op terugkijk. Heb jij ergens nog een stoffige PSP liggen? Zo ja, koop dan SIE en gun de PSP weer wat speeltijd.
Wil je weten wat de hoogst genoteerde score is van Space Invaders Extreme op Retrokings? Klik dan hier.
Hoe denk jij over remake van oude klassiekers? Laat het ons weten in de reacties.