Videogames waarin je voetgangers kon doodrijden waren in 1997 nog een taboe, totdat Carmageddon het daglicht zag. Anno 2015 is het tijd voor een reïncarnatie van Carmageddon, Carmageddon: Reincarnation. En deze maand is het zover, de release van de final! Ja dames en heren, u mag weer. Looprekjes zijn niet meer veilig, het zal weer ledematen regenen net als vroeger! Een fantastisch moment om de geschiedenis van Carma even door te nemen!
Wanneer je een racegame speelt zijn er altijd bepaalde factoren waaraan je jezelf gaat ergeren, meestal zijn het de tegenstanders die het je onmogelijk proberen te maken om van ze te winnen. Carmageddon biedt een fantastische oplossing voor dit probleem. Een game waarin het toegestaan is om je tegenstander schade toe te brengen, zelfs als hij of zij dit moet bekopen met de dood. Wat wil je nog meer?
Carmageddon: de Genesis
Je hebt een hoop verschillende tegenstanders in Carmageddon, met allemaal hun eigen voertuig. Stuk voor stuk zijn het mensen die wel ergens een steekje los hebben zitten. Bij het starten van een nieuwe game krijg je de keuze met wie jij een bloedbad wilt aanrichten, namelijk Max Damage of Die Anna. Beide van deze wegmisbruikers zijn uitgerust met een snelle moordmachine. Nu je klaar bent om de weg op te gaan en de regels aan je laars te lappen moet je nog één ding weten; er zijn drie manieren om te winnen: ga van checkpoint naar checkpoint om de finishstreep te bereiken en de race uit te rijden, vermoord al je tegenstanders, of maak alle voetgangers gelijk met het asfalt.
De eerste optie is waarschijnlijk kende je waarschijnlijk al, zoals bij elke racegame de finishstreep proberen te halen, niet echt heel verrassend. Vandaar dat de meeste deelnemers van Carmageddon kiezen voor de tweede optie, het uitroeien van iedereen die op je pad komt. Zorg er wel voor: als je dit doet doe het dan wel goed. Niets is vervelender dan een grote ploegmachine die ergens door de stad rijdt en uit is op jouw bloed. Mocht je geen wrok hebben richting je mededeelnemers dan kan je je concentreren op het omleggen van alle voetgangers, wat even kan duren aangezien het er aardig wat zijn. De voetgangers in Carmageddon variëren van manse punkers tot bikini babes en omaatjes met looprekjes.
In de midden jaren negentig groeide de game-industrie als nooit tevoren. Er waren uiteraard wel weer mensen die vonden dat er teveel geweld in de spellen werd gestopt. Zoals het eerdergenoemde taboe van het overrijden van voetgangers, wat voor een hoop mensen toch te veel werd, voornamelijk omdat je in Carmageddon hier flink voor wordt beloond. Voordat de game uitkwam stond er opeens een grote headline in de krant waarin een quote stond van de Paus; “Ban Death Game Now!”. Dit heeft voor een goede populariteitsboost gezorgd. Echter als je het artikel leest kom je erachter dat de Paus er nooit een uitspraak over heeft gedaan, echter was het wel een uitspraak van een Brits parlementslid: Greg Pope.
Door alle ophef en commotie moest Carmageddon gecensureerd worden voordat deze in de schappen kwam te liggen. Zo zijn er landen waar Carmageddon verboden is mits deze is gecensureerd. Het censuur zorgde ervoor dat de voetgangers in Carmageddon vervangen werden door zombies met groen bloed. Maar Duitsland zou Duitsland niet zijn als ze zelfs die aanpassing al te ver vinden gaan. Zo is het op Duits grondgebied alleen mogelijk om robots aan te rijden die vervolgens olie lekken.
Carmageddon bevat ook een hoop interessante power-up’s, die ervoor kunnen zorgen dat je jouw tegenstanders nog makkelijker de totale destructie in kan jagen. Maar niet alle power-up’s werken altijd in je voordeel. Zo heb je ook wel eens last van een erg stuiterende vering, een vrijwel directe handrem of pinball-mode. Pinball-mode kan zorgen voor totale chaos, dood en verderf, dus kijk uit wie je in de buurt hebt wanneer pinball-mode geactiveerd wordt. Daarnaast heb je ook de kans om je tegenstanders te pauzeren, de mogelijkheid een rijdende bliksem te worden waarmee je alle voetgangers om je heen de dood in jaagt, of je krijgt gewoon een lekkere tijdsbonus.
Naarmate je verder komt in het spel unlock je steeds meer auto’s en upgrades, waarmee je jouw bolide kan verstevigen of krachtiger kunt maken. Dat laatste kan nog wel eens handig zijn wanneer je achter na wordt gezeten door meneer agent. De politie zal koste wat het kost proberen je van de weg te krijgen, ook als hij daarvoor een arsenaal aan burgers moet overrijden. Heerlijk toch, zo’n goed gemotiveerde gozer? Maar één ding is zeker over deze donutvreters, de verstevigde panzerwagens kunnen je dag flink verzieken.
Gelukkig ben je wel een superieure racer, aangezien je de mogelijkheid bezit om je auto te repareren tijdens een race mits je genoeg credits hebt. Dit kan best handig zijn in situaties wanneer iemand een wiel onder je vandaan beukt, of gewoon je zodanig verminkt dat je niet meer vooruit te branden bent. Mocht je misplaatst zijn, naast de map vallen of op je dak liggen, dan kun je jezelf tegen een vergoeding ook laten recoveren, zodat je in no-time weer het asfalt mag inkleuren met ingewanden.
Carmageddon bevat zat verschillende parcours. Mijnschachten, chemische faciliteiten, woestijnen, zonnige stranden, of de citystreets van Bleak City zijn onder andere de locaties waarin jij mag gaan slachten.
Eigenlijk wilden de makers van Carmageddon een game maken die gebaseerd was op de film Mad Max, echter konden hier de rechten niet van verkregen worden. Zo zijn ze verder gaan zoeken en wilden ze van hun game een vervolg maken van de cult klassieker uit 1975, Death Race 2000. Tijdens de productie verviel hun licentie en hebben ze besloten een eigen IP te creëren: Carmageddon.
In hetzelfde jaar kwam er al een standalone uitbreiding genaamd Splat Pack. Deze uitbreiding bood de deelnemer 8 nieuwe locaties en 19 nieuwe voertuigen aan om totale vernietiging mee te veroorzaken. Later is er ook nog een release uitgekomen, genaamd Max Pack, waarin Carmageddon inclusief Splat Pack, in één waren samengebundeld.
Ik weet nog dat ik voor het eerst Carmageddon deed bij mijn neef thuis. Ik was toen nog maar 7 jaar oud, maar hé, het waren de 90’s! Ik weet nog goed hoe ik door de weide scheurde en daar geen koe bij staande liet. Wat mij vroeger altijd verbaasde was het “realisme” wanneer je schade opliep. Carmageddon werd geprezen om zijn crushing-code. Maar de sfeer, de humor en de inhoud van deze game vond ik gewoon heerlijk. Het was ontzettend leuk om een game te spelen waarbij je zelf de regels maakte en niet de snelste hoefde te zijn.
Carmageddon II: Carpocalyse Now
Het daarop volgende jaar, 1998, was nog niet verstreken en Carmageddon II: Carpocalyse Now lag alweer in de schappen. Ook deze Carmageddon was een groot succes! De game bevat veertig verschillende tegenstanders om ravage mee aan te richten, de ene nog verknipter dan de andere, met allemaal weer hun eigen voertuig. En waarom zeg ik ‘voertuig’ en niet gewoon ‘auto’? Omdat sommige deelnemers aan de Carpocalypse deelnemen met een vliegtuig, grasmaaier, dumptruck, of zelfs een heftruck met een guillotine. Daarnaast zijn er nieuwe races, nieuwe levels en power-up’s die idioter zijn dan tevoren! Carmageddon II is grafisch natuurlijk ook grafisch beter dan zijn voorganger. Alles wat Carmageddon zo goed en populair maakte werd met dit vervolg verbeterd. Echter zat er wel een grote fout in de game, die later ook is toegegeven door de makers. Naast het originele dood en verderf zaaien, waren er vlak voor het afronden van de game ook nog missies toegevoegd die door de meeste gamers te moeilijk werden bevonden. Ook waren (de meeste van) deze missies niet zo boeiend als de originele ‘races’ van Carmageddon I. De status balk van je opponenten was wel een nieuwe positieve toevoeging die door de fans zeer verwelkomd was. Hiermee kan je zien wanneer de characters boos of bang zijn, gewoon lekker aan het cruisen zijn, of dat ze hun hoofd flink hebben gestoten en geen idee meer hebben wat ze aan het doen waren. De statussen kon je vaak terug zien aan hun gedrag op de weg.
Het tweede deel is een groot favoriet van me, ik speel het nog erg graag. Het is een game die perfect aansluit op de sfeer, uiterlijk en het gevoeld dat zijn voorganger uitstraalde. Carma II voelde veel realistischer aan dan het eerste deel. Je zag duidelijk dat de game nu een 3D-spel was in plaats van een game vol met 2D sprites. Ik kan me nog goed herinneren dat mijn vader thuis kwam met een gekregen CD-tje van een collega, vanaf dit moment was ik een echte fan van Carmageddon, dit kwam vooral doordat ik nooit eerder een Carmageddon game in mijn eigen bezit heb gehad. Eindelijk had ik een goed excuus gevonden om minder Jazz Jackrabbit 2 te spelen. En ik verzeker je, dat een game daarvoor wel heel erg leuk moest zijn.
Carmageddon TDR 2000
Het daarop volgende decennia was voor Carmageddon een slechte periode. Het IP was verkocht en er kwam een nieuwe Carmageddon uit bij een andere ontwikkelaar met als resultaat: Carmageddon: Total Destruction Racing 2000. De invloeden van de originele ontwikkelaars waren bij de productie van de game slechts minimaal. Daardoor voelt de game aan als een soort kloon van het origineel en wil ik er niet te veel woorden over vuil maken. Ook de makers van Carmageddon 1 & 2 hebben het er niet graag over. Op hun website staat dan ook niet voor niks “We don’t talk about this” met een afbeelding van een geïllustreerde drol erbij op de TDR2000 pagina. Later in dit decennium werd Carmageddon 4 nog aangekondigd. Maar hier is nooit meer iets van gekomen.
Carmageddon: Reincarnation
In 2011 kwam de website van Carmageddon.com weer online en verscheen er een countdown, maar niemand wist exact waarvoor en waarom werd afgeteld. Aan het einde van de countdown werd de nieuwe website online toegankelijk met daarbij een aankondiging van Carmageddon: Reincarnation. Het jaar daarop werd er een kickstarter gelanceerd waarmee het bedrijf Stainless geld probeerde op te halen om de game te ontwikkelen. Met deze kickstarter wisten ze $625.000 op te halen en haalden ze vijftig procent meer binnen dan hun streefbedrag van $400.000. Uiteraard kon ik dit als fan ook niet aan mijn neus voorbij laten gaan en heb ik direct wat geld overgemaakt richting Engeland. Hierdoor kreeg ik ook meteen toegang tot de vroege versies van de game en sta ik zelfs in de credits vermeld, samen met 16,665 anderen. Later kreeg Stainless nóg meer donaties binnen, waardoor de game al een paar keer is uitgesteld. De game wordt momenteel ontwikkeld door een klein team, een aantal leden van dit team komen uit de oude kern die aan de eerste twee delen hebben meegewerkt. Op de website staan inmiddels een hoop achtergrondverhalen en blogs over de ontwikkeling van Carmageddon: Reincarnation. In 2014 verscheen de pre-alpha versie van de game en eerder dit jaar de beta versie. En deze maand is het dan eindelijk zo ver, de game waar ik al jaren op zit te wachten komt dan uit! Op 23 april zullen de wegen van Bleak City weer rood vloeien.
Carmageddon: Reincarnation is eigenlijk een fantastische remake van het originele spel waar het allemaal mee begon. Grafisch is de game lekker up to date, ook al zijn een hoop mensen het hier niet mee eens. Ook vind je dezelfde maps, routes en tegenstanders als in de originele Carmageddon, maar dan uitgebreider en nog gekker dan ooit. Een feest van herkenbaarheid dus. Uiteraard zit er wel wat nieuw spul in, maar grotendeels is de game gebaseerd op het eerste deel. Ook zitten er nieuwe power-up’s in, zoals de anvil-launcher, wat ook direct mijn favoriete power-up is. Je wilt niet weten hoeveel schade je iemand kan toedoen door op hoge snelheid een aanbeeld in het gezicht te lanceren. Buiten de bekende deelnemers aan de dodelijke races hebben de ontwikkelaars ook wat nieuwe characters bedacht, met nieuwe voertuigen om je in de weg te zitten. Een voorbeeld is de CU:NT, wat staat voor Compact Unit: Nihil Threat. En als je jezelf afvraagt wat je daarbij moet verwachten: het is een superkleine instabiele Smart met een kleinzielige sirene op het dak, die jou als een baas van de weg probeert te duwen. Daarnaast vind je ook drie nieuwe chauffeurs die ontworpen zijn door de kickstarter backers die $10.000 hebben neergelegd om de game te krijgen tot wat het vandaag is, mooie deal toch? Jezelf vereeuwigen in een spel voor tien ruggen! Ook zitten er nieuwe gamemodes in het spel buiten de ‘Classic Carma’ modus die stuk voor stuk geniaal zijn om te spelen. Gamemodes zoals Checkpoint Stampede, Ped Chase, Car Crusher en Fox ’n Hounds. Gamemodes waarbij je ongetwijfeld onvergetelijke momenten zal meemaken.
Voel je niet verward als je op een ijsschots nonnen met looprekjes ziet waggelen. In de pre-alpha versie van het spel waren de pinguïns nog niet af en boden de nonnen een fantastisch alternatief, vandaar dat de ontwikkelaars ook hebben besloten om deze erin te laten. Wanneer het leven van een deelnemer van de doodsrace weet te beëindigen wordt er geen “Wasted!” meer geroepen door de omroeper. Het leek ze namelijk veel leuker om dit te veranderen naar “Wrecked ‘Em!”, en ja, zeg het even hardop en je snapt waarom. Dit is die ouderwetse Carmageddon humor die iedereen graag terugziet.
Carmageddon: Reincarnation zal voor het eerst een online multiplayer bevatten. Je kon wel eerdere Carmageddon delen over een netwerk spelen, maar nog niet eerder online. Ikzelf heb dit al een paar keer gedaan en ik kan het je ten zeerste aanraden. Je kunt je vast wel voorstellen dat het goed voelt om iemand online te verpulveren tot er niks van ze overblijft, ook al heb je er wel mensen tussen zitten die je juist proberen te mijden, wat nog leuker is. Alle game modes behalve Classic Carma en Ped Chase zijn online te doen. Helaas zijn er online ook geen voetgangers aanwezig, dus de inwoners van het gebied waarin jij een ravage wilt aanrichten zijn eindelijk slim geworden.
De muziek van Carmageddon is altijd al fantastisch geweest. In het eerste deel mochten we voornamelijk genieten van metal van de band Fear Factory en in het tweede deel zaten vier goede tracks van Iron Maiden geïntegreerd en drie tracks van Sentience. Tegenwoordig kost het natuurlijk een hoop geld om een beetje degelijke muziek in je game te stampen. Reincarnation bevat één geweldig passende track van Fear Factory op veler verzoek van de fans. Maar met één track kan je niet uit de voeten, daarom zit er ook instrumentale muziek in van Maximum Sexy Pidgeon en Morgue. Een fantastische keuze als je het mij vraagt, nog meer metal en drum and bass.
Ook balen enkele Carmageddon fans dat ze de focus te veel leggen op het maken van een remake van het eerste Carmageddon deel. Veel van ons, ook ik, zouden het erg gaaf vinden als er ook content uit Carmageddon II zou verschijnen in de vorm van een remake in de game. Gelukkig overweegt Stainless wel te voldoen aan deze eis, als dan wel in de vorm van een DLC. En mochten ze er echt geen gehoor aan kunnen geven dan hebben we altijd nog de CarMODgeddon functie, deze game zijn namelijk Mod’s voor te maken. Kortom, dit jaar nog zal het internet vol staan met custom made levels, races, tegenstanders en voetgangers om je lange tijd mee zoet te houden.
Wat Carmageddon: Reincarnation wel mist in vergelijking met de originele Carmageddon is de PratCam. Links bovenin zag je altijd ‘live-beelden’ van de bestuurder van het voertuig en zijn fysieke gesteldheid. Zo was het natuurlijk altijd lachen om even met 150 mijl per uur tegen een muur aan te rijden om te zien hoe onze vriend Max daarop reageert. Helaas hebben de ontwikkelaars besloten deze fantastische PratCam weg te laten, net als bij alle andere delen van Carmageddon buiten het origineel. Wel heb ik ooit van een insider gehoord dat ze alle beelden al gefilmd hadden, helaas gaan deze rechtstreeks de prullenbak in. Zonde!
Ikzelf, een groot Carmageddon fan ben zeer onder de indruk van de nieuwe Carmageddon. De game bevat dezelfde humor, look en feel als de originele Carmageddon. Het is dan ook gewoon dezelfde game maar dan met een upgrade van bijna 20 jaar. Ook in de multiplayer heb ik nu al in de beta versie veel mensen het leven zuur mogen maken en genoten van het dood en verderf zaaien in de straten van Bleak City. Door het spelen van Carmageddon: Reincarnation krijg ik een combinatie van nostalgie en enthousiasme door mijn bloed gepompt!
Koop Carmageddon: Reincarnation nu op Steam, dan krijg je daar gratis Carmageddon Max Pack, Carmageddon II: Carpocalypse Now en Carmageddon: TDR 2000 bij. Daarnaast zijn ze ook los te verkrijgen via Good Old Games.
Carmadddon: Reincarnation in actie zien? Bart heeft voor jullie opnames gemaakt van zijn speelsessies, klik hier voor de volledige speellijst!