Gang Up! is een nieuw kaartspel van Nederlandse bodem. Wij spraken met de bedenkers van het spel. Deze Nederlandse kickstarter is het nieuwste project van Robin Keijzer en Paul van der Meer. Zij hebben eerder meegewerkt aan de Nederlandse actiegame Fairytale Fights die Playlogic in 2009 heeft uitgebracht voor de Xbox 360 en de Playstation 3.
Je vrienden bedriegen waar ze bij zitten is nog nooit zo leuk geweest
Gang Up! is een kaartspel voor 3-4 spelers, waarbij alles draait om humor en bedrog. Één potje duurt ongeveer een kwartier tot een half uur. Robin en Paul hebben zelf het spelconcept en de regels van het kaartspel bedacht en getest. Ze ze zijn ook verantwoordelijk voor het grafische ontwerp van de kaarten die in het spel zitten. Het is dan ook goed te merken dat de artdirector en de cutscene maker van Fairytale Fights achter de sfeervolle en cartoony stijl van de kaarten zitten. Robin legt aan ons uit hoe dit project tot stand is gekomen:
“Sinds ik als freelancer werkzaam ben heb ik altijd al graag iets willen illustreren voor een kaart- of bordspel, maar nadat ik twintig bedrijven had aangeschreven begon ik me te realiseren dat er vrijwel geen studio’s zijn die die games maken. Tabletop games komen doorgaans weg bij één of twee mensen die dat toevallig een keer hebben gedaan, maar niet per se blijven doen. Verder zijn er vooral uitgevers die weinig met de inhoud van de games te maken hebben, althans dat was mijn ervaring. De meest logische volgende stap was om dan zelf maar een game op te zetten. En toevallig was het de wens van Paul (voormalig Playlogic-collega & vriend) om een kaartspel te ontwerpen. Hij wilde graag iets doen met het thema ‘bedrog’. En vanaf daar zijn we gaan brainstormen om te kijken wat we daar mee konden”
Bouw je criminele reputatie op
Het voorlopige resultaat van Gang Up! mag er zeker wezen. Het spelconcept is sterk en uniek als Nederlands kaartspel, de eerste kaarten die zijn ontworpen zien er zeer gelikt uit. Het strakke design en de regels die (als een soort ‘Magic: The Gathering’-wijze) duidelijk onderin de kaarten staan vermeld, zorgen voor een helder en aantrekkelijk design. Ik ben dan ook zeer benieuwd hoe de rest van de kaarten er uiteindelijk uit komen te zien, want op dit moment is nog maar 9% van het kaartspel af. De rest bestaat nog als concept.
In Gang Up! is het de bedoeling dat jij als speler jouw criminele reputatie zo hoog mogelijk weet te krijgen. Met de speelkaarten bouw je jouw bende op, waarmee je vervolgens een ‘crime’ mee kan plegen. Op de kaarten staat beschreven welke vaardigheden jouw ingehuurde criminelen hebben en wat de vereisten zijn om een bepaalde misdaad succesvol te kunnen uitvoeren. Mislukt de misdaad, dan kan dat negatieve gevolgen hebben voor je reputatie. Nu is het sterkste element van dit kaartspel dat bepaalde acties bepaalde eisen hebben, waardoor je wordt gedwongen om samen te werken met andere spelers. Het is de kunst om door te krijgen in hoeverre je het je kan veroorloven om met spelers samen te werken. Ze liften namelijk mee in jouw succes in de onderwereld en de kans bestaat ook dat ze je verraden op een zeer ongelukkig moment in het spel. Dump ze dus op tijd, anders kan je zelf hard worden genaaid door je inmiddels voormalige ‘partners-in-crime’. Robin heeft ons laten weten hoe de spelregels zijn bedacht en getest:
“Het vrijwillig misleiden van je medespelers is al een oeroude win-tactiek, maar wij wilden daar meer op aan sturen. In essentie komt het er nu in Gang Up! op neer, dat je op een gegeven moment makkelijker ‘resources’ van anderen kan afpakken, dan dat je die vanuit je hand kan spelen. Maar in het begin van het spel kan je eigenlijk niet iets doen zonder de hulp van een medespeler; en wanneer helpen omslaat in recources stelen, dan is er sprake van bedrog. Dit basis concept hebben we geplaytest met vrienden en dat werkte al vrij goed. Maar het spel liep traag, dus introduceerden we kaarten waarmee je vrij vaak (ook tijdens andermans beurt) invloed kom uitoefenen op andermans acties. Het spel liep nu veel beter. En vanaf dat punt brachten we meer laagjes aan in het spel; zo breng je bijvoorbeeld criminelen op tafel en heb je er genoeg, dan mag je bepaalde ‘crimes’ plegen. Later gaven we die criminelen ook speciale eigenschappen, zodat je die ook weer tegen je medespelers kan inzetten. En na vele speelsessies hebben we diverse balans-elementen in het spel gebracht, zodat een speler niet echt de rest kan domineren. Ook wilden wij voorkomen dat de speler die achter loopt nooit meer terug in het spel kan komen, want dat is suf. Hiervoor hebben we de ‘Mario Kart mechaniek’ als oplossing gebruikt. Daar krijgt een speler afhankelijk van zijn positie in de race betere of slechtere voorwerpen waneer ze over een [?] -blokje rijden. In ons geval zijn er bijvoorbeeld criminelen die automatisch doorschuiven naar andere spelers, wanneer je status (score) te hoog word. En aan de andere kant kun je sommige kaarten alleen spelen als je status niet te hoog is.”
Tekenen en testen
Het ontwerpen en testen is erg veel –maar slechtst het halve- werk. De kaarten zelf ontwerpen, illustreren en laten drukken, daar komt natuurlijk veel bij kijken. De makers hebben verschillende invloeden gehad bij het tekenen van de characters. Robin verteld hoe de illustraties tot stand zijn gekomen en waardoor het project een kickstarter is geworden:
“Al met al hebben we zo in de loop van enkele maanden de game opgepoetst en verfijnd. En tijdens het zoeken naar de juiste regels kwam het ‘Bende’-thema naar voren, wat natuurlijk erg goed past bij al dat bedriegen. En op basis daarvan ben ik gaan illustreren. In die tijd had ik net weer een seizoen Boardwalk Empire gekeken en dus werden de illustraties al snel grimmig. Maar dat matchte niet met de humor en luchtige speelstijl. Dus heb ik het allemaal wat vrolijker gemaakt – wat ik eigenlijk ook veel leuker vond. Een van mijn favorite animes/mangas is Lupin the 3rd; de komische dief. En ik stelde me voor dat onze personages ook in die wereld van Lupin zouden moeten kunnen passen.
Nu hebben we dan ook de visuele kant geprototyped en wat ons nu nog resteert is om alles verder uitwerken. Eerst wilden we dat in onze vrije tijd doen, maar onze ervaring leert dat je niet snel een project afmaakt als je pas eraan kan werken na een slopende werkdag. Maar toen kickstarter voor Nederlanders beschikbaar werd, was er opeens een goede kans dat we dit via financiering vooraf vrij snel konden afmaken. Dus we gingen er voor en nu is de kickstarter live. Dat mensen zich financieel toewijden aan ons project en zo laten zien dat ze er echt in geloven, is iets wat zeer belangrijk voor ons is. Het is echt een mentale boost die het hele project in een stroomversnelling brengt. Dus ook de 1 euro pledges worden erg gewaardeerd!”
Steun ook dit Nederlandse talent
Het kickstarter project loopt tot zaterdag 23 oktober, het doel is om €8.500 voor die tijd te hebben opgehaald. Zij hebben dit geld nodig om de rest van de kaarten te kunnen drukken en om de card game te kunnen publiceren. Het spel zal in totaal uit 100 kaarten bestaan.
Wil je meer te weten komen over deze kickstarter, of wil je een ‘backer’ worden? Kijk dan op de kickstarterpagina. Kom er ook achter welke ‘stretchgoals’er zullen zijn als het project succesvol is. Onze steun hebben ze bij deze alvast. Dit zou nog eens een echte hit kunnen worden als het doel wordt behaalt. Wij zijn zeer benieuwd naar het eindresultaat, hoe alle kaarten er uiteindelijk uit komen te zien en of het positief door het publiek wordt ontvangen. Hieronder kun je een trailer bekijken en krijg je een sfeerimpressie van het uiteindelijke spel en lichtten de makers toe waar alles om draait in Gang Up!
Wat vinden jullie van Gang Up! , laat het horen in de reacties!