Demoscene artikel door Roy de Keijzer. Lees over computerfanaten, jaren 80 en de game industrie.
Een wereldwijde hobby die fanatieke gameliefhebbers, hackpiraten en computerfanaten al jaren redelijk onopgemerkt uitoefenen, is het maken van demo’s. Deze underground stroming die luistert naar de naam demoscene, is al vanaf de jaren 80 actief. Een demo houdt in dit geval in, het maken van digitale kunst op een platform naar keuze, met als doel het uiterste uit een pc of console te halen. Dit gebeurt op allerlei apparaten: van rekenmachines en mobiele telefoons tot handhelds en consoles.
Demo(nstratie)
Even voor de duidelijkheid, het gaat hier dus niet om het maken van een game, maar een artistieke creatie in de vorm van animatie en geluid. Door innovatie in programmacodes en het toepassen van zelfontwikkelde programma’s weten deze mensen de audiovisuele grens van oude platforms te verleggen. Met deze sport (zo mag je het wel noemen) bereiken de fanatiekelingen vaak nog meer dan wat de oorspronkelijke ontwikkelaars en programmeurs niet lukten. Dit geeft natuurlijk een kick en dat is dan ook de voornaamste drijfveer achter deze passie.
Titan
Titan is een demoscene-team dat zich bezig houdt met het maken van demo’s op alle mogelijke platformen. De graficus van deze groep is een Nederlander die luistert naar de nickname Alien^PDX.
Al jaren lang draait deze man mee in het wereldje. Hij maakt deel uit van meerdere teams waaronder dus Titan. Al op 13-jarige leeftijd is hij begonnen met het maken van graphics en muziek voor demo’s op de Commodore 64, MSX en Amiga 500. Dit was aan het begin van de jaren 90. In de loop der jaren is hij tevens op latere consoles, handhelds en op PC aan de slag gegaan.
Alien^PDX vertelt ons dat Titan in 2006 is begonnen als een minuscuul groepje hobbyisten, maar inmiddels zijn ze uitgegroeid tot een grote groep met een rijk verleden. Titan bestaat momenteel uit meer dan dertig internationale computerfanaten, programmeurs, muzikanten en grafisch ontwerpers uit heel Europa en zelfs daarbuiten. Het laatste werk van het team was Overdrive, een demo geheel ontwikkelt met de SEGA Megadrive.
Overdrive
Deze demo is afgelopen zomer uitgebracht op de ‘evoke party’ van 2013, een belangrijk evenement in de demoscene wat jaarlijks plaatsvindt in Cologne, Duitsland. Hier komen honderden mensen bijeen om elkaars creaties te aanschouwen en te beoordelen, maar natuurlijk ook voor de gezelligheid. Er vinden heuse wedstrijden in verschillende categorieën plaats. Het uiteindelijk doel is om de verschillende demo’s met elkaar te vergelijken en zo tot een winnaar te komen. Ongeveer 500 freaks brachten hun stem uit op alle demo’s in de diverse categorieën. Team Titan was van de partij met hun demo Overdrive, welke uiteindelijk werd beoordeeld als de beste demo in de categorie ‘wild-demo’ of ‘alternative platform’ competitie. De winnende demo is hier te aanschouwen:
Alien^PDX laat ons weten dat hij samen met een muzikant en zes programmeurs als graficus voor deze demo bezig is geweest: “We gebruiken een speciale sound-engine genaamd Echo voor de SEGA Megadrive, deels door ons zelf ontwikkeld, voor de demo. Ook hebben we grotendeels onze eigen tools geschreven voor het verwerken van bitmaps en animaties en draait de demo full framerate / 50 HRZ op een PAL Megadrive. We doen wat grafische trucs als een mode7-achtige scroller, en een fullscreen graphics rotator (die je normaal alleen op de SNES mogelijk acht) en een 512 kleuren picture (normaal kan een megadrive 61 kleuren op het scherm aan).”
Team Titan heeft een kleine batch aan cartridges laten maken, maar deze zijn al compleet uitverkocht. Waarschijnlijk komt er een tweede batch, maar die wordt niet commercieel verkocht, enkel aan de leden van de demoscene en wat vrienden en kennissen. De winnende demo krijgt ook in het buitenland de verdiende aandacht; in de Duitse versie van CT Magazine is inmiddels al een artikel aan deze demo gewijd.
Van je hobby je werk maken
Dat deze mensen een mooie prestatie weten te leveren ontgaat de game industrie dan ook zeker niet. John Carmack (het brein achter Wolfenstein 3D, Doom en Quake) heeft in 2011 gezegd dat hij diep respect heeft voor de mensen in deze scene: “De technische limitatie is een stimulans voor innoverende en creatieve programmering.” Het is dan ook niet verwonderlijk dat veel gamestudio’s personeel in dienst hebben met een demoscene achtergrond. Misschien wel het bekendste voorbeeld is de Finse studio Remedy Entertainment, makers van de beroemde Max Payne serie. Bijna al het personeel was voorheen actief in de Finse demoscene.
Check de volgende links voor meer info over de releases van Titan en de Overdrive Demo :
Wat vinden jullie van de demoscene? Laat het ons weten in de reacties.