Zo af en toe krijg ik van vrienden een tegoedbon voor de lokale spellenhandelaar, en het is altijd een verrassing wat ik met zo’n bon ga halen. Een tegoedbon betekent voor mij meestal dat ik een spel uitzoek waar ik nog nooit van heb gehoord, of dat ik zelf nog nooit heb gespeeld. Zo heb ik ooit Zombies!!! gekocht, een spel waarin overleven het belangrijkste is, en dat elke keer verandert!
Het spel begint op het dorpsplein, en het doel is om als eerste de helikopter te bereiken, maar winnen kan ook door middel van het verslaan van vijfentwintig zombies. De spelers plaatsen hun pion op één van de negen vakjes waarin de straat-tegels zijn onderverdeeld. De beurt bestaat verder uit zo’n vijf stappen: bouwen, knokken, lopen, knokken, en lopen. De beurt begint namelijk met het uitbreiden van de stad. De speler die aan de beurt is neemt een straat-tegel van de stapel en sluit deze aan op het dorpsplein, of aan een andere straat als er al meerdere liggen. Afhankelijk van het type straat komen er dan ook zombies bij. Sommige straten zijn leeg, maar bij anderen vindt je gebouwen, en in elk gebouw kun je items, maar ook zombies tegenkomen.
Wanneer de straat is geplaatst kan de speler gaan lopen, tenzij er een zombie op zijn vakje staat. In dat geval moet er gevochten worden! De speler rolt een zes-zijdige dobbelsteen, en met een resultaat van vier of hoger weet de speler de zombie te verslaan. Verslagen zombies worden door de speler bijgehouden in hun persoonlijke ‘zombie poule’, om zo aan de vijfentwintig te komen. Spelers kunnen door middel van het verzamelen van kogel-punten hun worp aansterken. Zo kun je bij een worp onder de vier de kogels gebruiken om de punten aan te vullen. Gooi je een drie, dan heb je één kogel extra nodig, bij een twee zijn dat twee kogels, etc. Wanneer je geen kogels of bonus items hebt, dan verlies je een leven, en wanneer een speler al zijn levens verliest gaat hij terug naar het dorpsplein en levert hij de helft van zijn zombie poule in. Wanneer de zombie is verslagen gooit de speler nog eens met zijn dobbelsteen, en verplaatst dan het aantal ogen dat gegooid is. Telkens als ze onderweg een zombie tegenkomen, moet deze verslagen worden. Daarna loopt de speler verder tot hij de volledige afstand heeft afgelegd. Tegen het eind van de beurt wordt er nog een dobbelsteen gerold om te zien hoeveel zombies er verplaatst worden. Het aantal wordt bepaald door het aantal ogen dat je gooit, en elke zombie verplaatst dan één stap.
Kogels en levens zijn te vinden in de verschillende gebouwen, maar het is altijd maar de vraag waar ze tevoorschijn komen. Ook zul je voorbij de zombies in die gebouwen moeten komen. Elke speler krijgt ook drie event- en item-kaarten, waarmee er wapens en andere power-ups te vinden zijn. Zo kun je bij de benzinepomp een molotov cocktail vinden, en in het tuincentrum een kettingzaag. Ook knikkers en skateboards kunnen gebruikt worden in het gevecht tegen de zombies.
Naast wapens en dergelijke zijn er ook gebeurtenissen die eens per ronde door een speler gespeeld kunnen worden. Dit kunnen gebeurtenissen zijn die de speler zelf kan gebruiken, zoals extra beweging of ontsnappen aan een zombie, maar je kunt er ook anders spelers mee dwarszitten door ze de verkeerde kant in te sturen, of door extra zombies op het veld te plaatsen. Telkens aan het eind van een beurt vult de speler zijn kaarten aan tot hij er weer drie in de hand heeft. Items die in gebruik zijn, zoals een wapen, tellen daar niet aan mee.
De helikopter verschijnt meestal pas tegen het einde. Een speler trekt de straat-kaart met het landingsplatform en plaatst deze, inclusief negen zombies, in de stad, maar dat wil niet zeggen dat die speler de helikopter als eerste zal bereiken. Zodra de helikopter is gevonden verandert het spel; in plaats van survival en items verzamelen is het nu een race naar de finish, waarbij niemand wordt gespaard. Mensen sturen zombies op elkaar af, sturen elkaar de verkeerde kant op, of zorgen ervoor dat een ander helemaal niet meer kan bewegen, terwijl ze zelf niet lastig worden gevallen door de zombies.
Omdat de stad in Zombies!!! bij elk spel anders is, weet je nooit waar en wanneer de helikopter verschijnt. Ook de verschillende winkels en gebouwen komen telkens op een andere plaats te liggen, en de stad neemt elke keer weer een andere vorm aan. Daardoor is het onmogelijk om een richting te kiezen die ook daadwerkelijk goed uit gaat komen. Als je intuïtie je zegt naar links te gaan terwijl de helikopter uiteindelijk rechts komt te liggen, zul je de hele stad moeten doorkruisen om het doel te bereiken.
Ook de event-kaarten spelen een grote rol. Spelers kunnen zichzelf en elkaar helpen, maar elkaar ook ontzettend dwars liggen. Iemand die vlak voor de helikopter stil komt te staan kan zomaar ineens omringd worden door een horde zombies, en iemand die aan de andere kant van de stad staat kan ineens een heel stuk dichterbij komen omdat er een auto is gevonden.
Al deze elementen zorgen ervoor dat Zombies!!! een spel is dat keer op keer gespeeld kan worden zonder saai te worden. Ook zijn er meer dan genoeg uitbreidingen, waarin je extra straat-kaarten vindt, maar ook zombie clowns, en ondode honden die achter je aan komen. De lengte van het spel wordt beïnvloed door het landingsplatform, dat meestal door het onderste gedeelte van de straat-kaarten stapel wordt geschud, maar het spel kan zomaar ineens omslaan wanneer iemand besluit om voor de vijfentwintig zombies te gaan, of wanneer er een gemene zet wordt gedaan met een event-kaart.
Gemiddeld duurt het spel een uur, soms wat langer, maar maximaal een kleine twee uur. Je hebt het basispakket al voor drie tientjes bij de meeste spellenhandelaars en op verschillende websites, en de uitbreidingen variëren van tien tot zo’n twintig euro. In het basispakket zit een stapel straat-kaarten, een stapel event- en item-kaarten, honderd zombies, zes pionnen, twee dobbelstenen, en een hele rits aan leven- en kogelpunten; meer dan genoeg voor een avondje zombie-plezier!
Hieronder nog een videotutorial van onze partner Nox Spellenzolder:
Hou jij ook van zombies?