Super Mario Kart retrogame review door gamejournalist Peter-Paul van Caam. Lees o.a. over splitscreen, Grand Prix, power-ups en bananen.
Super Mario Kart
Het is nu wel bij iedereen bekend dat Mario van alle markten thuis is. De van oorsprong
Italiaanse loodgieter kan boze apen verslaan, voetballen en vooral een prinses redden; die het maar niet afleert om iedere keer weer in de problemen te komen! In 1992 besloot Mario dat het tijd was om samen met zijn vrienden en vijanden rondjes te gaan rijden in een go-kart. Alleen maar rondjes rijden wordt op een gegeven moment ook saai dus bedachten ze dat het wel een aardig idee moest zijn om elkaar te bestoken met allerlei projectielen.
Grand Prix
Mario en zeven andere karakters – die allemaal bekend zijn uit de Mario games – zijn vanaf het startscherm te kiezen. Deze karakters zijn grofweg te verdelen tussen: lichtgewichten (Koopa Troopa, Toad) – middenklasse (Mario, Luigi, Peach en Yoshi) en de zwaargewichten (Donkey Kong jr. en Bowser. Iedere groep racers heeft zijn eigen voor- en nadelen. Je kunt je wel voorstellen dat het hilarische momenten oplevert wanneer Bowser met volle vaart Toad van de weg drukt. De game heeft verschillende grand-prix klassen. Je begint in de 50 cc en wanneer je die met een goed resultaat afsluit ga je verder naar de 100 cc en zo verder.
Banaan
Het meest leuke en interessante onderdeel van Super Mario Kart zit hem in het feit dat je power-ups mag gebruiken om je tegenstanders uit te schakelen. Rij je over een tegel heen – met een vraagteken erop – dan zal er een metertje gaan lopen en met één druk op de knop ontvang je een power-up. Deze zijn heel divers: van een banaan die je aan de achter- en voorkant van je kart kan loslaten tot een rood schild. Na het afvuren van dit schild zoekt hij automatisch het karakter op dat voor je rijdt om deze een paar rondjes te laten spinnen zodat jij snel de koppositie kan overnemen. Super Mario Kart maakt dus zelfs gebruik van enkele strategische elementen. Het is namelijk handig om op het juiste moment de power-up in te zetten. Mario en zijn tegenstanders zijn dol
op het verzamelen van muntjes en deze zal je zeker nodig hebben. Bij iedere aanraking / botsing met een tegenstander verlies je muntjes en wanneer deze helemaal op zijn zal ook jij een paar rondjes met je kart spinnen.
Controle
De Super Nintendo controller doet net als bij vele andere SNES games hier ook uitstekend zijn werk. De controller ligt erg fijn in de hand en met de twee schouderknoppen kun je gecontroleerd door de bocht glijden wat enorme tijdswinst oplevert. Wanneer je bij de start van iedere wedstrijd op het juiste moment (tussen het overgaan van oranje naar groen licht) op de knop voor accelereren drukt dan maak je een vliegende start waardoor je al een voorsprong hebt op de rest van het veld. De banen waarop gereden wordt zijn heel divers, maar zijn allemaal op – hoe kan het ook anders – Mario games gebaseerd. Zo zal je door het kasteel van Bowser rijden, het spookhuislevel uit Super Mario World en zelfs op het strand waar de enige echte: Koopa Troopa´s leven!
Vrolijk
Zoals bij vrijwel iedere Mario game is de game kleurrijk, vrolijk en zelfs de geluidseffecten zijn om blij van te worden. Door het gebruik van de mode-7 graphics zoals we al eerder zagen in games als: F-Zero en Pilotwings, zijn er behoorlijk wat mogelijkheden benut op het gebied van rotatie en een 3d achtergrondeffect.
Splitscreen
In de singleplayer is Super Mario Kart al erg leuk om te spelen, maar wil je echt plezier beleven dan moet je deze game tegen een vriend spelen. Er zijn verschillende multiplayer mogelijkheden, zoals: de reguliere Mario Kart GP, Match Race en Battle Mode. Speel je tegen een vriend dan veranderd het beeld in een split-screen. De Battle Mode is een erg leuke optie om samen te spelen. Je kiest een circuit en een karakter en daarna mag ga je elkaar te lijf gaan. De kart is nu uitgerust met 3 ballonen en het is zaak om deze drie ballonen zo snel mogelijk kapot te maken met behulp van de verschillende power-ups die voor het oprapen liggen.
Het meeste plezier haal je echter uit Super Mario Kart als je op de bank tegen een vriend speelt waarbij je qua niveau niet veel aan elkaar onder doet. Ik heb dit vroeger tal van keren zelf gedaan en iedere keer weer was het een verhitte strijd om de eerste plaats. Meerdere malen dacht ik bij de finish te zijn om vervolgens nog doodleuk en genadeloos – door diezelfde goede vriend – met een rood schild teruggezet te worden naar plaats 2! Super Mario Kart is dan ook tijdloos op het gebied van onderlinge strijd, maar vooral het plezier wat je aan de game kan beleven.
Wat zijn jouw herinneringen aan Super Mario Kart? Deel ze met ons in de reacties!