Super Mario Land retrogame review door gamejournalist Patrick van Leeuwen. Lees o.a. over Super Mario Land 2, Sarasaland en Mushroom Kingdom.
Super Mario Land
Mario platformers waarin het einddoel niet is: het redden van Princess Peach? Die zijn er wel degelijk en deze vind je op de Gameboy! In het eerste deel van de Super Mario Land serie – uitgekomen voor de Gameboy Classic – gaat het om het bevrijden
van Princess Daisy uit de handen van Tatanga de Spaceman en in Super Mario Land 2 neem je het op tegen Wario die Mario zijn kasteel heeft gekraakt. Beiden zijn echte Gameboy klassiekers en een must have voor de liefhebbers van Mario platformers . In
dit maandelijks terugkerende VS item zal ik mij nu richten op het eerste deel van Super Mario Land, maar volgende week zal ik deel twee bespreken om vervolgens deze games naast elkaar te leggen. Welke game is leuker, beter, wat zijn de verschillen
en welke game heeft jouw voorkeur?
Super Mario Land vs Tetris
Super Mario Land is voor het eerst uitgekomen in Japan op 21 april 1989. Pas later is de game in Noord-Amerika uitgekomen en op 28 september 1990 was ook Europa aan de beurt. Tot mijn teleurstelling werd deze game niet meegeleverd toen ik mijn eerste Gameboy kocht. Nintendo had er nu eenmaal voor gekozen om Tetris standaard mee te leveren bij aanschaf van een Gameboy, om op deze manier een breder publiek aan te spreken. Tetris was een enorm succes onder zowel ouderen als jongeren en dit heeft een grote bijdrage geleverd aan het succes van de Gameboy. Achteraf dus een goede keuze geweest van Nintendo, maar als kind had ik toch liever Super Mario Land bij mijn Gameboy gehad. Het duurde dan ook niet lang voordat ik ook Super Mario Land in mijn bezit had.
Andere stijl
Als groot Super Mario Bros fan, een game die ik veelvuldig speelde op de NES, was Super Mario Land een game die mij direct erg aansprak. Dit had ook te maken met de stijl van de game. Super Mario Land is anders dan andere Mario games én niet ontwikkeld door Shigeru Miyamoto, maar door Gunpei Yokoi en dit is duidelijk terug te zien. Wel is de gameplay precies het zelfde zoals je dat gewend bent van Super Mario Bros op de NES, waardoor het nog wel steeds aan voelt als een Mario game. In tegenstelling tot mijn enthousiasme, was er ook kritiek op deze game juist door de verandering in stijl. Doordat de game zich niet afspeelt in Mushroom Kingdom, maar in Sarasaland krijg je tijdens dit avontuur te maken met bekende Mario vijanden, maar ook uiteenlopende nieuwe vijanden die je niet terugvindt in andere Mario games. In totaal doorloop je vier werelden: een woestijnwereld, een oceaanwereld, een paaseilandwereld en een Aziatische wereld. Elke wereld bestaat uit drie levels. Wanneer je de levels doorloopt vind je de bekende power ups zoals de: super mushroom en de fire flower. Tevens is er de Starman die je tijdelijk onaantastbaar maakt. In level 2-3, onderdeel van de Oceaanwereld, bestuurt Mario zijn eigen knusse onderzeebootje en in level 4-3 uit de Aziatische wereld bestuurt Mario een vliegtuigje. In beiden voertuigen kan Mario onbeperkt kogels afvuren op zijn vijanden. Dit zijn elementen die je niet terugziet in andere Mario games, maar wat wel een erg leuke gameplay oplevert.
De gameplay
Naar mijn mening voelt de gameplay in veel opzichten hetzelfde aan als in Super Mario Bros op de NES. Wel merkte ik dat ik weer even moest wennen aan deze game. Het besturen van Mario voelt iets stroever aan dan dat ik gewend ben van huidige Mario games, maar ik besef me dat ik deze game niet kan vergelijken met de gameplay uit nieuwere Mario games. De besturing werkt precies hetzelfde als op de NES en voelt dus snel vertrouwd. Al direct in level 1-1 krijg je te maken met een aantal nieuwe vijanden. Aan het einde van ieder level, afgezonderd van de levels waar je te maken krijgt met een eindbaas, heb je de keuze uit twee opties om het level af te sluiten. Je springt niet zoals in Super Mario Bros in een vlaggenmast, maar kunt kiezen uit een makkelijk te bereiken deur op de begane grond en een lastigere bereikbare deur die zich hoger bevindt. Wanneer je ervoor kiest de hogere uitgang te nemen, zal je worden beloond met een bonus game. Tijdens deze game kun je extra levens of een power up verzamelen door op het juiste moment op de knoppen te drukken. In de laatste wereld zal je het uiteindelijk vliegend opnemen tegen ‘Tatanga himself’ en is het aan jouw om Princess Daisy te bevrijden.
Jouw mening
Super Mario Land is en blijft tot op de dag van vandaag een erg leuke game om te spelen. Wel vind ik, het aantal werelden wat gering en wanneer je een geoefend (Mario) gamer bent kun je deze game in een paar uur uitspelen. De andere stijl van de game maakt dat dit door sommige mensen niet wordt gezien als een echte mario-game, maar voor mij is deze stijl juist zeer verfrissend. Zeker in deze tijd waarin er veel mario games zijn uitgekomen is een andere stijl wel even lekker, zolang dit maar niet ten koste gaat van de gameplay en dat is in Super Mario Land niet het geval. Ondanks de andere stijl speelt de game nog steeds als een echte Mario platformer. In Super Mario Land 2, de game die aan bod zal komen in deel 2 van dit item, zien we ook een andere Mario stijl dan dat we gewend zijn. In dat deel van deze review zal ik de twee games naast elkaar leggen en kijken wat de betere Gameboy game is.
In deel 2-2 van dit item: Super Mario Land 2!
Wat zijn jouw herinneringen aan Super Mario Land 1? Deel ze met ons in de reacties!