Arcadegames staan bekend om hun eenvoud. Een game die hier in uitblinkt is Time Pilot. Je krijgt als speler de controle over een futuristische straaljager. Nou ja, straaljager; het lijkt meer op een aantal stipjes met een punt eraan. In deze game draait het dan ook niet om grafische lekkernij, maar des te meer om de gameplay en dit heeft het meer dan voldoende te bieden.
Tijdreizen
Het leuke van Time Pilot is dat de levels onderverdeeld zijn in verschillende jaarzones. Het eerste level speelt zich af in 1910 om vervolgens te eindigen in level 5, in het jaar 2001. Voor een game die het levenslicht zag in 1982 was 2001 de verre toekomst. In level 5 is dit dan ook duidelijk te zien omdat alle vijanden bestaan uit Ufo’s! Inmiddels ligt 2001 al lang en breed achter ons en tot op heden heb ik nog steeds geen ufo gezien? Zoals gezegd bestaat Time Pilot maar uit vijf levels. Is het je gelukt om het grote moederschip in het laatste level te verslaan, dan word je zonder blikken of blozen teruggezet naar level 1 en begin je gewoon weer opnieuw. De vijanden blijven hetzelfde echter word je door grotere aantallen aangevallen en zijn deze een stuk sterker.
Uniek
In 1982 was het redelijk uniek dat het mogelijk was om in een game als Time Pilot alle kanten op te vliegen. Als speler was je niet gebonden aan een afgebakend kader, zoals in het merendeel van de games uit die periode wel het geval was. Hoe ze het tussen al die vliegende kogels en bommen voor elkaar krijgen weet ik niet, maar regelmatig komen er parachutes met een mannetje eraan naar beneden dwarrelen. Wil je een hoge score behalen dan is het zeer verstandig om deze mannetjes in nood te helpen omdat ze behoorlijk wat bonuspunten opleveren. Waar al die gasten blijven, nadat ze gered zijn, is voor mij ook een raadsel, maar hé dit gaat niet om de realiteit. Daarvoor moet je bij Gears of War 6: the Fallen Locust part 2 zijn.
Time Pilot verscheen in 1982, zoals eigenlijk alle games uit deze gouden periode, in de arcade. Het grote Konami heeft de game ontworpen en uitgebracht. In 1983 verscheen er een thuisversie voor de Atari 2600, ColecoVision en MSX. Hierna bleef het een lange periode stil rond de game. Toen uiteindelijk de verzamelcompilaties van Konami verschenen mocht Time Pilot hierin uiteraard niet ontbreken.
In 2006 verscheen er een versie van de game voor de Xbox 360 in het Xbox Live Arcade (XBLA) gedeelte. Deze bleef trouw aan het origineel, alleen de graphics kregen een opfrisbeurt en er werden zowel achievements als online-ranglijsten toegevoegd. Een slimme zet van Microsoft want in de arcadehallen draaide het immers om niets anders dan het neerzetten van een highscore.
Okamoto
Een leuk weetje over de ontwikkeling van Time Pilot is dat de ontwikkelaar Yoshiki Okamoto tegen zijn baas loog over de ontwikkeling van de game. Zijn baas wilde dat er een racespel ontwikkeld zou worden en zeker geen vliegtuig shooter. Okamoto wilde hier niets van weten en gaf zijn programmeurs de opdracht om Time Pilot te ontwikkelen en tegenover de grote baas de schijn op te houden, dat ze druk bezig waren met de ontwikkeling van een racegame. Uiteindelijk kwam Time Pilot uit en werd een immens succes. De baas van Okamoto was inmiddels 180 graden gedraaid en wilde met alle eer strijken door te doen alsof de gehele ontwikkeling zijn idee was.
Gameplay
Time Pilot is vandaag de dag nog steeds erg leuk om te spelen en vooral vanwege de gameplay. Het neerschieten van al dat vijandige ruimtespul gaat niet vervelen en zeker niet als je het doel hebt om een highscore te behalen. Je blijft spelen om dit voor elkaar te krijgen. En, zeg nou zelf, daar zijn videogames toch voor gemaakt? Heb jij een mooie score behaald in Time Pilot of een andere retro game, schroom dan niet en stuur ons een foto en je gegevens, dan krijg je een ereplaats op de site.
Welke andere arcade klassieker willen jullie terugzien op Retrokings? Laat het ons weten in de reacties!