En dan is het nu tijd voor wat klaagzang. Laatst stofte ik mijn Wii af om een paar potjes Tatsunoko vs Capcom te spelen. Het is een toffe vechtgame, die vrijwel volledig onder de radar vloog toen het uitkwam. Tijdens het spelen werd ik op pijnlijke wijze geconfronteerd met een oude frustratie: de geheime personages waren namelijk niet vrijgespeeld.
Ik stond er zelf ook even van te kijken, want ik wist zeker dat ik dat in een ver verleden toch echt had gedaan. Dat moet echter op de Wii van mijn broertje destijds zijn geweest. Tja, heb ik mijn eigen Wii, was ik zo stom om nooit mijn oude savegames over te zetten. Dus restte mij niks anders dan de game zonder de vijf geheime personages te spelen. Geheime personages vrijspelen mag iemand anders met veel vrije tijd doen.

Het was de bedoeling dat ik als die gast aan de linkerkant ging spelen, maar dat feest ging niet door.
Het is een van mijn grootste ergernissen in een game. Ik haat het als bedrijven een vechtgame maken en dan een X aantal personages achter slot en grendel zetten. Ik tast eigenlijk ook volledig in het duister waarom ze dit doen. Vechtgames komen het best tot hun recht als ze met vrienden worden gespeeld, dus waarom zou je als ontwikkelaar personages gegijzeld houden in een single player modus?
Deze match is al klaar voordat deze is begonnen.
Begrijp me niet verkeerd, ik heb op zich niks tegen geheime of alternatieve personages. Neem bijvoorbeeld Akuma in de klassieker Super Street Fighter II Turbo. Deze gast is zo sterk dat je in principe de match al hebt gewonnen als je de cursor op hem zet op het character select scherm. Toch is hij een leuke extra voor spelers die het thuis niet zo nauw nemen met zaken als balans op het strijdveld.
Een andere insteek die ik kan waarderen zijn de geheime personages in Ultimate Mortal Kombat 3. Net zoals in bovenstaande Street Fighter moest je deze activeren door middel van gepriegel op het character select scherm. Het was niet alleen een leuke extra, maar ook voor iedereen beschikbaar, ongeacht of je in je eentje speelde of tegen vrienden.
Op consoles zouden geheime personages in de loop der jaren echter meer en meer aan de single player ervaring gebonden worden. Ik weet nog goed dat ik heel wat keer Street Fighter Alpha 3 moest uitspelen voordat ik het volledige roster bij elkaar had gesprokkeld. En wat te denken van Marvel vs Capcom 2? Van de 56 personages waren er slechts 24 in eerste instantie speelbaar. Weet je wel hoe lang het duurt eer je 32 personages hebt unlockt? Wat een onzin!
Ik zou graag zeggen dat na de release van Tatsunoko vs Capcom in 2010 alles beter was geworden, maar het tegenovergestelde is waar. Tegenwoordig zitten extra personages vaak niet gevangen in een single player modus, maar achter een DLC muur waarvoor je moet betalen. Dat is wellicht nog tragischer, hoewel het in ieder geval beter is te begrijpen vanuit het perspectief van uitgeverijen.
Ik heb me er intussen bij neergelegd dat extra personages unlocken niet mijn ding is. Sterker nog, ik ga het nooit meer doen! De volgende keer als ik merk dat er iets vrijgespeeld moet worden in een vechtgame download ik wel een savefile van het internet. Dat is wel zo efficiënt!