Wij van RetroKings houden van klassiekers. Parels uit het verleden die we graag opnieuw onder de aandacht brengen. Maar evengoed zijn we niet vies van een nieuwe game en zeker niet wanneer het gaat om een indiegame. Games die gemaakt zijn door een klein
team of zelfs individuen met vanzelfsprekend een beperkt budget. Gevolg? Creativiteit en originaliteit waar menig ‘nieuwe’ release nog een voorbeeld aan kan nemen.
Vandaag hebben we een primeur. Een indiegame van eigen bodem met een wel heel bijzondere naam Zenzizenzic (dat ga je niet meer vergeten). Ik begin met te vertellen dat de game nog volop in ontwikkeling is. De geteste versie is een ‘build’ die nu voor de tweede keer is geüpdate. Het mooie is dat ook jullie de game mogen gaan testen, maar daarover later meer. De eerste versie is goed ontvangen en wij mochten aan de slag met de nieuwste versie.
Ruud Koorevaar
Allereerst een stukje geschiedenis en achtergrondinformatie over de ontwikkelaar. Zenzizenzic (een ingewikkelde mathematische term) is bedacht en ontwikkeld door Ruud Koorevaar.
Ik krijg een bijzonder verhaal te horen wanneer ik aan Ruud vraag: hoe lang hij al bezig is het ontwikkelen van games? Enthousiast doet Ruud zijn verhaal: Zonder enige praktische kennis over game design en development, behalve wat was verzameld over de loop van 15 tot 20 jaar spelen van games, besloot ik om zelf een game te gaan maken. Ik wist helemaal niets, behalve wat in een game goed of slecht voelt. In november 2012, net afgestudeerd (aan de Utrecht Universiteit met een Master in Nieuwe Media en Digitale Cultuur) installeerde ik Unity3D, een bekende game development engine. Aangenaam verrast met het relatieve gemak om te werken met de engine en door er een beetje mee te experimenteren, begon ik mezelf aan te leren om te coden. Met behulp van een aantal tutorials en de Unity community kon ik een redelijk degelijk gevoel opbouwen om te werken met Unity3D. Uiteraard was ik er alsnog redelijk hopeloos in, maar ik zou doorbijten!”
Ruud spreekt dan ook de hoop uit dat andere beginnende developers zich niet laten afstoppen om door te gaan met hun project: “Als je er de passie voor hebt, dan moet je er gewoon voor gaan en stap voor stap doorzetten, ongeacht wat je achtergrond is. Je kunt dan zeker iets neerzetten waar je tevreden over kan zijn en waar anderen plezier van kunnen hebben, helemaal nu relatief toegankelijke tools als Unity beschikbaar zijn voor iedereen.”
Ruud maakt onderdeel uit van de development studio bitHuffel. Samen met zijn twee compagnons Arno de Bruijn en Thomas Pathuis werken zij momenteel aan maar liefst vier games en één hiervan is Zenzizenzic. Afhankelijk van de feedback en reacties op de diverse tests worden de games verder doorontwikkeld.
Zenzizenzic
Zenzizenzic is een ‘bullethell shmup’ in een apart jasje. Qua gameplay doet het me denken aan een kruising tussen Robotron 2084 en Ikaruga. Je bestuurt je schip (wat lijkt op een good old diskette) door middel van twin-stick besturing wat overigens direct vertrouwd aanvoelt. Met de linkerstick bestuur je het schip en met rechts vuur je de kogels af. Aan het begin van het spel maak je een keuze voor je basiswapen en je secundaire wapen. Het secundaire wapen is alleen te gebruiken wanneer je genoeg energie hebt verzameld. De gameplay voelt goed aan. Het besturen van je schip gaat vloeiend en laat je terugdenken aan die good-old arcadeperiode uit de jaren ’80. Schieten en ontwijken, dat zijn de twee hoofddoelen in Zenzizenzic.
De graphics zien er abstract maar functioneel uit. Verwacht geen grafische hoogstandjes en sowieso zal je niet veel tijd hebben om naar de omgeving te kijken. Opperste concentratie is namelijk een vereiste. De vijanden bestaan veelal uit blokken en rechthoeken. In grote getalen stormen ze op je af of komen ze juist langzaam dichterbij, maar uiteindelijk weten ze je altijd te vinden. Gelukkig laten de vijanden power-ups achter die goed van pas komen. Deze geven extra vuurkracht en zorgen ervoor dat het shield wordt opgewaardeerd. Het is zelfs mogelijk om het shield te laten exploderen waardoor je verdediging ineens een aanval wordt. Afhankelijk van jouw prestaties kun je een bonusronde ontgrendelen waardoor er een hoop extra punten te behalen zijn. Het maken van een lange combo, doormiddel van het oppikken van punten die verslagen vijanden achterlaten, zorgt voor een hoge score. Bij dit soort games draait het uiteindelijk toch om het aantal punten wat je weet te behalen.
Momenteel bestaat de build van Zenzizenzic uit één level. Deze is te spelen in drie verschillende moeilijkheidsgraden. Het is mogelijk om de game met toetsenbord en muis te spelen, maar de echte fun begint pas wanneer je een controller aansluit. Ik heb de game uitvoerig getest en niet alleen vanwege deze review. Voordat ik het wist was het tijd om naar bed te gaan, maar toch speelde ik nog snel even één potje om te proberen een hogere score neer te zetten. Hoe langer je het level speelt hoe meer duidelijk wordt dat er behoorlijk wat diepgang in de game zit. Er zijn verschillende manieren om je vijanden te verslaan zowel aanvallend als defensief. De vele verschillende wapens met hun diverse eigenschappen dragen hier zeker aan bij. In de definitieve versie komen er volgens Ruud Koorevaar nog veel meer van dit soort verdiepende elementen: “Ik probeer een soort van dynamische difficulty aan te brengen in het level: versla snel een wave, blijkbaar heb je genoeg skills om relatief eenvoudig langs dat stuk in het level te komen dus een extra wave ´spawned´ als beloning zodat je meer punten kan scoren en je skill-level wordt uitgedaagd door extra, nieuwe vijanden het veld binnen te laten komen.”
Primeur
In het begin van dit artikel gaf ik al aan dat Ruud graag feedback krijgt op de build die nu beschikbaar is. De RetroKings.nl lezer krijgt de primeur om deze als eerste uit te mogen testen. Probeer dit ook zeker want het is absoluut de moeite waard. Ik ben als groot liefhebber van twin-stick shooters erg enthousiast over Zenzizenzic en kijk dan ook zeker uit naar een volledige versie. De game misstaat zeker niet op een platform als Steam.
De demo is op dit moment helaas niet meer verkrijgbaar. De game is wel als early access op Steam verkrijgbaar: Kijk op deze pagina!
Meer info over Ruud Koorevaar en Zenzizenzic vind je hier:
Tumblr
Twitter
Facebook
Ben jij net als Ruud een indiegame ontwikkelaar en wil je graag dat wij jouw game onder de loep nemen? Neem dan contact met ons op.